nieuws

‘Keuze voor bindend advies is beter’

Branche

De AFM vindt het vanuit consumentenoogpunt wenselijk dat iedereen die actief is in de financiële dienstverlening zich verbonden verklaart aan de uitspraken van klachteninstituut Kifid, maar voegt eraan toe: “Het is geen verplichting.” Wel vindt de toezichthouder het belangrijk dat de klant vooraf weet of de aanbieder of adviseur de Kifid-uitspraken als bindend aanvaardt.

‘Keuze voor bindend advies is beter’

“De AFM ziet het Kifid als een laagdrempelige manier voor consumenten om hun klacht te laten afhandelen. Er kan geen verplichting worden opgelegd waardoor alle uitspraken van het klachteninstituut bindend zouden zijn. De gang naar de rechter moet altijd open blijven staan. Het is daarbij wel van belang dat een onderneming haar keuze om wel of niet verbonden te zijn, niet wijzigt tijdens een procedure”, zo laat de toezichthouder weten.
De AFM reageert op berichten in het Financieele Dagblad van woensdag, waaruit blijkt dat 27% alle financiële ondernemingen (40% van de financieel adviseurs) zich niet verbonden heeft verklaard aan uitspraken van de geschillencommissie van het Kifid.

Reageer op dit artikel