nieuws

Iedereen aan de QR?

Branche

QR-codes nieuw? Niet voor Toyota. Zij ontwikkelde begin jaren negentig de QR-code, die veel meer informatie kon bevatten dan de traditionele streepjescode waarmee onderdelen werden geregistreerd. De doorbraak van de QR-code kwam pas een paar jaar geleden. Met de opkomst van de smartphones en mobiele apps is de QR-code breder toepasbaar geworden. Inmiddels wordt de QR-code veelvuldig door marketeers gebruikt.

Iedereen aan de QR?

Veelal wordt de QR-code toegepast in print. Maar ook in het straatbeeld kom je deze steeds vaker tegen. In de tien aanloopstraten naar het centrum van Helmond bijvoorbeeld, zijn opvallende tegels met QR-codes geplaatst die verwijzen naar de mobiele site Hello Helmond. Deze site geeft je informatie over het winkelaanbod, horeca, etc.
Bouwkavels in Naaldwijk zijn voorzien van een QR-code, zodat ter plekke alle informatie over het te bouwen huis kan worden opgevraagd. Iets minder fraai, de opkomst van mobiele grafzerken, waarbij de QR-code je naar een site met foto’s en video’s leidt.

 

Maar wie mag u zien als doelgroep voor de QR-code?

Uit cijfers van het wereldwijd opererende bedrijf ScanLife blijkt dat het voornamelijk mannen zijn die de QR-codes scannen. Het zwaartepunt van de leeftijd ligt tussen 18 en 45 jaar. Meer dan de helft gebruikt een Android toestel en ruim 40% een Apple-device. Blackberry en Symbian zijn nauwelijks vertegenwoordigd.

Wat kunt u ermee?

Met de QR-code heeft u de mogelijkheid om in een niet-digitale omgeving aandacht te vragen voor een digitale boodschap. Heeft u een reclamebord bij de sportclub hangen? Hoe persoonlijk is het als u speciaal voor deze sportvrienden een videoboodschap opneemt om uw betrokkenheid bij de club en de sport te betuigen. Bent u een van de partners bij een nieuwbouwproject, benut de mogelijkheid om uw dienstverlening persoonlijk te maken. Nog te vaak leiden we potentiële klanten naar platte stukken tekst en een droge opsomming van voordelen.
Maar ook in het dagelijks contact met klanten kan de QR-code worden ingezet. Een toelichting op de wijzigingen in polisvoorwaarden of het beargumenteren van de premieverhoging is soms makkelijker verbaal dan op papier.

Hoe moeilijk kan het zijn?

De QR-code is niet iets van reclamebureaus. Er zijn nauwelijks kosten aan verbonden. U kunt zelf kiezen welke boodschappen u binnen uw sitestructuur zet en welke op een aparte locatie moeten worden geplaatst. Als uw site geen videoboodschappen kan hosten, heeft u altijd nog de mogelijkheid om uw films naar YouTube te uploaden.
Een QR-code aanmaken is simpel. U zorgt eerst voor een locatie waarop uw content staat. Daarna maakt u op bijvoorbeeld ‘de QR Code Generator‘ eenvoudig en kosteloos een QR-code aan. Een kind kan de was doen.

 

Toegevoegde waarde

De verwachting is dat de QR-code steeds vaker ingezet zal worden en dat er ook steeds meer nutteloze verwijzingen ontstaan. De kunst is dus om vanaf het begin voor uzelf duidelijk te hebben welke toegevoegde waarde u uw relatie biedt. Begrijp de context waarin de klant zich bevindt en zorg ervoor dat de content hier vlekkeloos op aansluit. Met de QR-code pretendeert u contextueel toegevoegde waarde te kunnen bieden en de verwachtingen van klanten zijn dan ook hoog gespannen. Succes!

 

Door: Coby Tetteroo, www.vmms.nl

Reageer op dit artikel