nieuws

Jos Baeten van ASR: ‘Terugwinnen van vertrouwen is een langdurig proces’

Branche

De bestuursvoorzitter van ASR, Jos Baeten, spreekt in een interview met AMplus, dat afgelopen week verscheen, over het terugwinnen van consumentenvertrouwen. Baeten: ‘Kijk ik naar de financiële sector, dan is duidelijk dat we van midden jaren negentig tot 2008 vooral bezig waren met het realiseren van steeds meer aandeelhouderswaarde. Dat is niet de principiële rol van de financiële sector. De branche moet zich opnieuw uitvinden, een echte gedragsverandering is noodzakelijk.’

Jos Baeten van ASR: ‘Terugwinnen van vertrouwen is een langdurig proces’

Maar het terugwinnen van vertrouwen is een langdurig proces, zegt Baeten in het verhaal.
‘Je kunt achteraf zeggen dat er tussen de samenleving en onze branche gewoon te weinig contact was. We spraken graag over onszelf en hadden minder oog voor onze verantwoordelijkheid naar de samenleving. Na alle gebeurtenissen past ons nu een bescheiden rol. De branche zal zich in de toekomst veel meer moeten richten op het helpen van klanten op het moment dat het echt nodig is. Het gaat om het telkens verifiëren of je het goede product wel bij de juiste mensen onderbrengt.’
Baeten wil dat de producten eenvoudiger worden. ‘Het provisieschuifje dat we een paar jaar geleden voor het intermediair introduceerden is daar een goed voorbeeld van. Snel en gemakkelijk zien wat iets kost en oplevert en waar mogelijk flexibiliteit inbouwen. Klanten moeten kunnen begrijpen wat het kost, wat de precieze dekking is en hoe ze op hun eigen specifieke situatie kunnen inspelen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je mensen die nooit Europa uitkomen geen wereldwijd dekkende reisverzekering moet aanbieden.’
Op de vraag wat zijn boodschap voor het intermediair nu precies is, zegt hij: ‘Hét intermediair bestaat eigenlijk niet, deze beroepsgroep is een waaier van kleuren, met verschillende mogelijkheden, relaties, werkzaamheden en ideeën. Voor hen heb ik een algemene boodschap: we moeten klanten niets verkopen wat ze eigenlijk niet nodig hebben en we moeten mensen laagdrempelig adviseren. Samen geven wij betekenis aan verzekeren met nuttige producten die doen wat ze beloven, begrijpelijke productinformatie en deskundig advies. Als we dat doen, dan worden we weer gewaardeerd en erkend. En tegen mensen die het oude moeilijk kunnen loslaten, zeg ik altijd: blijf niet achteruit kijken als je verderop wilt komen.’

Reageer op dit artikel