nieuws

AFM’ers werken aan hun ‘soft skills’

Branche

De Autoriteit Financiële Markten werkt actief aan de communicatieve en sensitieve vaardigheden van haar medewerkers. De juristen en economen van de toezichthouder werden voorheen vooral geprezen om hun zorgvuldigheid en inhoudelijke kennis. Dat zegt Martine Brands, hoofd P&O van de AFM in de maart-editie van HR-vakblad PW De Gids.

AFM’ers werken aan hun ‘soft skills’

“We werken actief aan de sensitieve competenties van onze medewerkers. Juristen en economen zijn niet altijd gewend om te praten over emoties en zich kwetsbaar op te stellen. Ze zijn hier bovendien jarenlang geprezen om hun zorgvuldigheid en inhoudelijke kennis.” De AFM wil in dat kader ook graag meer vrouwelijke leiders in de organisatie “omdat vrouwen zich van nature makkelijker kwetsbaar opstellen en communicatief vaak sterk zijn.”
De AFM’er heeft die vaardigheden nodig om goed te kunnen communiceren met instellingen die onder toezicht staan. Brands: “Zonder meteen te handhaven moet hij aanvoelen waar de dilemma’s zitten en waar nodig kunnen bijsturen. Dat vereist tact en geduld. Daarom nemen we ook graag psychologen aan.”
Naast die zachte waarden moet de AFM-medewerker nog steeds doortastend, integer, gepassioneerd en gedreven zijn. Maar dan wel gedoseerd. “Het moet niet zo zijn dat onze medewerkers de instellingen wel eens even gaan vertellen hoe het allemaal moet.”

Reageer op dit artikel