nieuws

Zakelijke klanten niet te spreken over Deutsche Bank

Branche

Brancheverenigingen Detailhandel Nederland en Vakcentrum willen dat de AFM een onderzoek gaat doen naar de dienstverlening van Deutsche Bank. Die heeft in 2010 enkele onderdelen van ABN Amro overgenomen, voornamelijk in de zakelijke dienstverlening. Sindsdien regent het klachten van detailhandelaren. “Wij willen weten of consumenten en winkeliers onnodige overlast ervaren als gevolg van de overname. Bovendien moet uit dit onderzoek blijken of de problemen inmiddels definitief verholpen en gecompenseerd zijn.”

Zakelijke klanten niet te spreken over Deutsche Bank

Volgens Detailhandel Nederland heeft herhaaldelijk aandringen bij Deutsche Bank niet geholpen. De bank kocht drie jaar terug HBU (13 kantoren), IFN Finance en twee zakelijke kantoren in Amsterdam en Eindhoven. “Maar liefst 34.000 klanten maakten daardoor noodgedwongen een overstap naar Deutsche Bank.” De klachten komen zowel uit de particuliere als de zakelijke markt. “Zo zijn er afgelopen zomer meerdere storingen geweest waardoor internetbankieren niet mogelijk was. Daarnaast verslechterden volgens ondernemers de voorwaarden en service en wordt het hun moeilijk gemaakt over te stappen naar een andere bank.”
Tom Ponjee, secretaris Betalingsverkeer van Detailhandel Nederland, vindt dat een AFM-onderzoek moet voorkomen dat winkeliers en consumenten bij toekomstige overnames met dezelfde problemen te maken krijgen. “Hiervoor dient een aanbeveling te komen die strikt wordt nageleefd. Bovendien moeten de genoemde problemen zo snel mogelijk worden verholpen.”
Deutsche Bank verkoopt in de 17 kantoren in ons land sinds afgelopen najaar de pensioenproducten van Delta Lloyd. Beide partijen hebben daartoe een 30 jaar lopende overeenkomst gesloten. Deutsche Bank nam die rol over van Friesland Bank Assurantiën; de bank werkt tevens samen met Allianz en Marsh.

Reageer op dit artikel