nieuws

Rol intermediair als kennisbron uitgespeeld

Branche

Veel verzekeraars hebben het vertrouwen in het intermediair allang opgezegd. Sommige openlijk, andere wat minder opvallend. NN biedt alles via alle kanalen aan, ASR steunt Ditzo en gooit de hele buitendienst leven eruit, Aegon start weer eens een eigen organisatie en veel andere verzekeraars zijn op de achtergrond bezig hun marktbewerking te herzien.

 
Dat betekent dat in ieder geval één van de partijen waar je als ‘ tussenpersoon’ tussenin stond, je los laat. En dan is er dus niets meer om tussenin te staan. En daarmee houdt je bestaansrecht als tussenpersoon dus op.
 

Internet

Daarnaast was je als tussenpersoon tot een tijdje geleden voor jouw klant de bron van de kennis. Had een klant een verzekering nodig, dan was er eigenlijk maar een weg: naar de tussenpersoon. Maar de bron van de kennis is verschoven en als dat gebeurt, dan verschuift de markt. Klanten oriënteren zich voor de aanschaf van welk product dan ook eerst uitgebreid op internet. Zo ook voor verzekeringen. Jouw rol als bron van de kennis is uitgespeeld.
Je ziet dat jouw leverancier en jouw klanten andere kanalen zoeken. En niet meer via jou. Zij zijn er klaar voor. En jij?
 

Bestaansrecht

Natuurlijk heb je bestaansrecht. Maar dus niet meer als exclusief verkoopkanaal van grote leveranciers en niet meer in de rol die je tegenover de klant gespeeld hebt als kennisbron en leverancier van verzekeringen. Wat overblijft, is je adviesfunctie. Je zult veel moeten investeren in een nieuw imago, in een nieuwe manier van werken, in een nieuw product. In een nieuwe marktbenadering. Ben jij daar klaar voor? De markt wacht niet.

Reageer op dit artikel