nieuws

Onafhankelijk advies nog geen sterk merk

Branche

Partijen in de financiële dienstverlening zijn bezig nieuwe posities in te nemen. Gedwongen door veranderde maatschappelijke inzichten en wetgeving wordt afscheid genomen van oude concepten. Intermediairverzekeraars laten hun eendimensionale distributiefilosofie los en gaan klanten ook rechtstreeks bedienen. Loondienstorganisaties worden opgepoetst. De Rabobank is op oorlogspad. Digitaal advies, ook voor complexe producten, doet in ras tempo zijn intrede.

Hoe moet u zich als onafhankelijk adviseur tegen dit geweld weren? In ieder geval niet lijdzaam toezien. U bent een flexibele ondernemer en u heeft een prima uitgangspositie. Als u uw werk in het verleden goed heeft gedaan, dan staat u van alle partijen in de financiële dienstverlening het dichtste bij de klant. Dat is goud waard, ook in de toekomst.
 

Tussen de oren

De persoonlijke en onafhankelijke adviesfunctie is wat u positief onderscheidt van de andere partijen. Dus dat moet worden gekoesterd, gecommuniceerd en verder uitgebouwd. De waarde van integraal onafhankelijk financieel advies moet tussen de oren van uw klanten komen te zitten. En dus ook de bereidheid om ervoor te betalen. Sterker nog, het moet tussen de oren van iedere Nederlander komen te zitten. Onafhankelijk financieel advies moet een begrip worden. En als begrip een vertrouwd en sterk ‘merk’.
 

Positionering

Maar dat is wel een punt van zorg. Naast vele sterke eigenschappen hebben financieel adviseurs ook zwakke. Door de versnipperdheid en kleinschaligheid van de beroepsgroep kunnen bijvoorbeeld bedrijfs- en ketenprocessen maar moeilijk optimaal efficiënt gemaakt worden. Ook kan de waarde van onafhankelijk advies nauwelijks breed gepositioneerd worden. Concurrerende partijen hebben wél de omvang en de middelen voor digitalisering van processen, voor ontwikkeling van innovatieve concepten en voor intensieve marketingcampagnes. Daarnaast hebben sommige grote partijen nog steeds diepe(re) zakken om marktaandeel te ‘kopen’.

Goud waard

Dat is een handicap voor de onafhankelijke financieel adviseurs in de heftige strijd om de nieuwe marktordening. De adviseurs moeten oppassen om ondanks de enorme maatschappelijke waarde van onafhankelijk advies, niet toch op termijn door de concurrentie gemarginaliseerd te worden. De beroepsgroep zal nu snel haar eigen positie in de nieuwe marktordening moeten opeisen. In de eerste plaats door een duidelijke klantfocus. Maar ook door een betere organisatiegraad, door meer samenwerking, misschien zelfs door nieuwe franchise-achtige concepten. Lokaal is uw kracht van onschatbare waarde. Toch zal de beroepsgroep als geheel meer kracht moeten ontwikkelen. Want onafhankelijk financieel advies is in potentie goud waard, maar het is nog geen sterk merk.
Voor de volledige tekst van dit blog zie http://blog.wilbertschellens.nl/

Reageer op dit artikel