nieuws

Winstgevend Klaverblad: ‘Er zijn te veel verzekeraars’

Branche

Klaverblad heeft vorig jaar de winst dankzij goede beleggingsresultaten fors weten te vergoten tot € 75 (18) mln. De premieomzet liep echter terug tot € 207 (212) mln. Groei is moeilijk te realiseren in de huidige markt, zegt directeur Peter Paul Barth. “De concurrentie is hevig. In feite zijn er in Nederland te veel verzekeringsmaatschappijen voor de verzekeringsmarkt.”

Winstgevend Klaverblad: ‘Er zijn te veel verzekeraars’

Hoewel het aantal verzekeraars daalt, biedt dat volgens Barth nog onvoldoende soelaas: “De maatschappijen die het moeilijk(er) hebben, zijn van de Nederlandse staat of zijn ‘too big to fail’. De andere maatschappijen lijken nog steeds financieel draagkrachtig genoeg maar kunnen de ‘moordende’ concurrentie zo langzamerhand niet meer volhouden.”
Positieve noot is dat de resultaten op schadeverzekeringen door premiestijgingen verbeteren.  “Onlangs kondigde een verzekeraar zelfs verhogingen aan van rond de 20%. En dat is gunstig voor ons. De aantallen aanvragen voor schadeverzekeringen zijn in het afgelopen jaar toegenomen en we verwachten dat dit zich in het komende jaar voortzet.” Overigens boekte Klaverblad als geheel een lager technisch resultaat dan in 2011; dat komt uit op circa € 14 mln.
Naamsbekendheid
De vorig jaar gehouden reclamecampagne om de naamsbekendheid te vergroten heeft vruchten afgeworpen, aldus Barth in zijn nieuwjaarstoespraak voor de Klaverblad-medewerkers. De geholpen naamsbekendheid bedraagt nu 43,6% en dat heeft mede geleid tot een sterk gestegen aantal aanvragen via het intermediair: “Aan het begin van 2012 was dat gemiddeld ongeveer 1.500 per week, nu is dat gemiddeld ongeveer 2.350 per week. Rechtstreeks ontvangen wij nu gemiddeld zo’n 200 aanvragen per week.”
Dit jaar wordt de campagne voortgezet met twee nieuwe commercials.

Reageer op dit artikel