nieuws

AFM verlangt duidelijkheid bij serviceabonnementen

Branche

Financieel adviseurs moeten bij het aanbieden van serviceabonnementen aan hun klanten heel duidelijk maken wat de consument kan verwachten voor een dergelijk abonnement. Dit stelt de AFM in reactie op de uitzending van TROS Radar waarin consumenten hun beklag deden over het nieuwe beloningsmodel van hun adviseur.

AFM verlangt duidelijkheid bij serviceabonnementen

In de uitzending van gisteravond kwamen enkele consumenten aan het woord die een brief van hun adviseur hadden ontvangen met een ‘aanbieding’ voor een serviceabonnement voor hun lopende financiële producten. Producten waarover in het verleden veelal bij de afsluit al provisie was betaald. Geheel  vrijblijvend was de aanbieding echter niet, want de consumenten werd verzocht een keuze te maken, anders zou de dienstverlening voor de lopende producten worden opgeschort.
Namens de branche reageerde Hanneke Hartman (Adfiz) in de uitzending  door aan te geven dat consumenten niet dubbel hoeven te betalen voor zorgplicht gerelateerde  dienstverlening waarvoor in het verleden al provisie  is betaald. Wel kunnen volgens haar lopende producten prima in een serviceabonnement passen als het om nieuwe ontwikkelingen rondom het product gaat. Ze haalde daarbij de veranderende  fiscale wetgeving bij hypotheken aan.
De AFM stelt  nadrukkelijk niet tegen abonnementen te zijn. ” Zeker bij langlopende financiële producten, zoals een hypotheek, kan het raadzaam zijn om met enige regelmaat met de adviseur te kijken of de hypotheek nog passend is”, aldus de toezichthouder. “Het is echter nooit verplicht voor klanten om een abonnement af te sluiten. Consumenten hoeven niet dubbel te betalen voor dezelfde dienstverlening.  Adviseurs die hun klant een abonnement willen aanbieden, moeten daarom helder zijn waar de consument wel en niet voor hoeft te betalen, zeker als er in het verleden met provisie al (deels) betaald is voor advies.”

Reageer op dit artikel