nieuws

Adfiz helpt klant met afwijzen serviceabonnement

Branche

Tros-consumentenprogramma Radar heeft op zijn website een voorbeeldbrief geplaatst waarmee klanten hun adviseur kunnen laten weten geen prijs te stellen op een serviceabonnement. De brief is opgesteld door intermediairvereniging Adfiz.

Adfiz helpt klant met afwijzen serviceabonnement

Radar belichtte afgelopen maandag het serviceabonnement, dat door veel intermediairbedrijven wordt aangeboden om de kosten van extra dienstverlening voor in het verleden gesloten verzekeringen te dekken. Het programma vroeg zich af of klanten daarmee niet dubbel gaan betalen voor dezelfde dienstverlening. Adfiz-directeur Hanneke Hartman en AFM-voorlichter Martijn Pols benadrukten tegenover Radar dat dubbel betalen uit den boze is en dat volstrekt helder moet zijn waarvoor provisie is betaald en waarvoor het serviceabonnement in rekening wordt gebracht.
Adfiz heeft nu een voorbeeldbrief gemaakt voor consumenten die geen abonnement willen sluiten. Daarin staat onder meer dat de klant op grond van de zorgplicht zonder extra kosten tijdig wordt geïnformeerd over productwijzigingen en nieuwe wet- en regelgeving en dat vragen over het oorspronkelijke advies worden beantwoord. De klant kan ook de volgende zinnen opnemen in zijn brief: “Ik betaal aan u op mijn polis(sen) ook doorlopende provisie. Ik ga ervan uit dat u mij in de bevestiging op deze brief ook benoemt welke diensten u mij daarvoor levert.”
Ook bevat de brief een passage waarmee de klant zijn adviseur erop kan wijzen dat die ook bij het  verbreken van de klantrelatie nog zorgplicht heeft, zolang er geen nieuwe adviseur is. “Bovendien bent u verplicht mij de dienstverlening te leveren waarvoor u aangeeft doorlopende provisie te ontvangen, zolang u die provisie ontvangt.”

Reageer op dit artikel