nieuws

Adfiz noemt shopadvies van NMA ongepast

Branche

Adfiz vindt de uitspraak van de NMa dat consumenten meer moeten shoppen om zo meer geld te besparen, ongepast. Volgens de brancheorganisatie treedt de NMa hiermee buiten haar boekje: “De mededingingsautoriteit moet onderzoeken of de marktwerking wordt verstoord.”

Adfiz noemt shopadvies van NMA ongepast

Volgens de NMa laten consumenten honderden euro’s per jaar liggen, doordat ze te weinig rondshoppen voor verzekeringen, spaarrekeningen en hypotheken. De mededingingsautoriteit baseert zich op een onderzoek waarbij gekeken werd wat huishoudens gemiddeld uitgeven aan vijftien financiële producten en hoeveel ze daarop kunnen besparen. “Zo kan een consument op een autoverzekering € 121 euro op jaarbasis besparen door voor de goedkoopste aanbieder te kiezen in plaats van de aanbieder met een gemiddelde prijs. Bij een opstalverzekering voor een woning is het verschil € 85 per jaar. En voor een hypotheek € 384 euro per jaar. De verschillen tussen de goedkoopste en duurste aanbieder zijn nog groter: € 336 euro voor een autoverzekering, € 154 euro voor een opstalverzekering en € 816 euro voor een hypotheek.”
Volgens Adfiz mengt de NMa zich juist zelf in de markt, door consumenten op te roepen op prijs te selecteren. Verder stelt Adfiz dat de klant niet aleen gebaat is bij een lage prijs. “De kwaliteit van de service en de dekking van het product zijn ook erg belangrijk. Bovendien is de consument niet altijd zelf in staat om een goede keuze te maken.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.