nieuws

Adfiz kritisch op herstelkostenregeling Verbond

Branche

Adfiz zet kritische kanttekeningen bij de herstelkostenregeling die het Verbond van Verzekeraars onlangs heeft afgerond. De brancheorganisatie ziet de regeling als een “goede eerste stap” maar ziet nog belangrijke “verbeterpunten”. Zo zou de regeling zich te veel richten op de output van verzekeraars en te weinig op het proces.

Adfiz kritisch op herstelkostenregeling Verbond

Met de regeling kunnen klanten die schade ondervinden door fouten van voor verzekeraars de reperatiekosten die adviseurs hiervoor moeten maken declareren bij de verzekeraar. De regeling is noodzakelijk vanwege het aanstaande provisieverbod dat verhindert  dat verzekeraars tussenpersonen rechtstreeks kunnen belonen voor de herstelwerkzaamheden.
Adfiz noemt een goede, efficiënte en laagdrempelige herstelkostenregeling een randvoorwaarde voor de invoering van het provisieverbod. “Met een goede herstelkostenregeling kan de adviseur de faalkosten van een aanbieder via de klant bij die aanbieder verhalen”, aldus de brancheorganisatie. “Dat is voor een goede marktwerking van belang. Aanbieders krijgen op deze manier de juiste prikkel om goed te presteren.”
Adfiz stelt dat de praktijk moet uitwijzen of de regeling efficiënt en laagdrempelig werkt, maar ziet al wel twee belangrijke verbeterpunten. “De regeling beperkt zich nu tot output, terwijl ook fouten gedurende het proces tot faalkosten kunnen leiden. Ook deze faalkosten zouden eenvoudig verhaald moeten kunnen worden. De regeling is bovendien alleen van toepassing op verzekeraars. Ook banken zouden met een dergelijke regeling moeten komen.”

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.