blog

Innovatie? Verzekeringsdino’s schalen alleen op en sterven dan af!

Branche 2905

De gevestigde orde kan niet innoveren. Of verzekeraars moeten per direct meer puinruimers en vrijdenkers gaan aannemen. De verzekeringswereld wordt – en heel begrijpelijk – bevolkt door hardwerkende uitvoerders, heel precieze procesmanagers en vooral veel risicoloze zekerheidszoekers. Die bedenken wel eens een nieuw verrekenmodel, een wat aangepaste applicatie of een nieuwe site. Maar échte innovatie, waarlijke vernieuwing ontstaat altijd buiten de al gebaande paden. Door vrije denkers!

Innovatie? Verzekeringsdino’s schalen alleen op en sterven dan af!

Die bedenken dan dat de moderne klant een heel eenvoudig schematisch totaaloverzicht wil van al zijn of haar verzekeringen; een mobiel, volautomatisch geïntegreerd dashboard dus. Waarin direct zichtbaar is wat wél en niet verzekerd is, waar ik mijn pensioenopbouw en hypotheekaflossing naast elkaar zie staan. Makkelijk zelf aan te passen, met een kinderlijk eenvoudige authenticatie en identificatie. Al mijn producten van alle verzekeraars tezamen dus. Waardoor ik direct zie wat dubbel of juist te weinig verzekerd is. Waardoor ik automatisch updates en upgrades krijg. En kortingen op te veel betaalde premie.

Cosmetisch wandje

Maar verzekeraars zijn momenteel niet eens in staat om mijn brongegevens en producten bij die ene verzekeraar automatisch weer te geven in een interactieve en overzichtelijke omgeving. Ze zeulen oude trage systemen en een steeds zwaarder wordende legacy van ICT-ellende achter zich aan. Ze houden dat dramatische servernetwerk werkend met elastiekjes en plakband, met legers externe consultants en Amerikaanse hulpverleners als Salesforce of Oracle. Die vóór de puinhopen een mooi cosmetisch wandje bouwen waardoor het voor de klant lijkt alsof alles werkt. Maar er werkt helemaal niets. Je krijgt als klant geen relevant totaalinzicht en je kunt als klant helemaal niks zelf aanpassen in de eigen portefeuille.

Bijbenen

Productmobiliteit had al lang instant helder en idiot-proof moeten zijn. Door ingewikkelde regelgeving en opschaling worden de verzekeraars nu nog in leven gehouden. Maar consolidatie zal slechts tijdelijk soelaas bieden want uiteindelijk zullen de verzekeringsdinosaurussen hun eigen gewicht niet meer kunnen dragen, de versnelling niet kunnen bijbenen en dus afsterven. We zien het momenteel in de bankwereld al gebeuren. De Nederlandse start-up Adyen heeft de traditionele banken in nog geen 10 jaar tijd, compleet het nakijken gegeven. Met een heel eenvoudig online betalingsplatform. Eigenlijk is het een slimme, snelle en vooral universele adapter voor alle betalingen. eBay, Spotify, Uber, Netflix, Airbnb en Coolblue behoren tot de eerste zakelijke klanten.

Nieuw begin

De naam Adyen betekent letterlijk ‘opnieuw beginnen’. Het jonge bedrijf handelde vorig jaar voor € 108 miljard aan betalingen af en had direct na haar recente beursgang een waarde van € 13 miljard. Voor de goede orde, dat is vergelijkbaar met die van Nationale-Nederlanden of Aegon. De traditionele verzekeringspartijen, die voor schaal gaan om te overleven, worden zo qua beurswaarde al ingehaald door een frisse start-up zonder legacy. Het wachten is slechts op een vergelijkbare vernieuwer in de verzekeringswereld zelf, en het leed is niet te overzien. Huur dus puinruimers en kritische vrijdenkers in. Zet alle bestaande servers bij het oude vuil. Bouw een geheel nieuw en wél werkend systeem. Passend bij de vragen en behoeften van de zelf-regisserende klant. En doe dat samen! Creëer gezamenlijk een Adyen, een nieuw begin.

Deze blog verscheen ook als column in AM42.

Reageer op dit artikel