blog

Talent in verzekeringsland: ‘Ook in spijkerbroek of op vette sneakers!’

Branche 2451

‘Verzekeraars storten zich op blockchain’. Met deze kop berichtte het FD onlangs over een van de ontwikkelingen binnen de branche. Een trend die verzekeringsland volledig op z’n kop kan zetten. Maar in hoeverre is de sector in staat de juiste talenten aan zich te binden om deze toekomst werkelijkheid te laten worden?

Talent in verzekeringsland: ‘Ook in spijkerbroek of op vette sneakers!’

Er wordt door de binnen- en buitenstaanders heel verschillend naar de toekomst gekeken. De insiders zijn er welhaast unaniem van overtuigd dat de verzekeringssector de komende jaren, juist door de genoemde ontwikkelingen, voor talent een heel interessante sector is. Sterker nog, het wordt er alleen maar spannender en uitdagender op. Vele buitenstaanders geloven echter een stuk minder in de aantrekkelijkheid van de sector en vragen zich af of en waarom talenten hun ambities in vredesnaam zouden willen inzetten bij een verzekeraar. Ik ben geneigd me bij die laatste groep aan te sluiten.

Teken aan de wand

Kijken we naar de meest actuele topwerkgevers volgens Intermediair, dan zien we in de top 50 slechts twee (zorg)verzekeraars, op plaats 36 en 38. Nu kun je je afvragen wat de waarde is van zulke lijstjes, maar wellicht is het een teken aan de wand. Want hoe zorg je er als verzekeraar voor dat al die technologische ontwikkelingen ook daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden? Daar heb je heel veel (jong) talent voor nodig. Talent dat vaak niet past in de gestructureerde loopbaanpaden die nu eenmaal horen bij formele organisaties. En natuurlijk haast iedere zichzelf respecterende verzekeraar zich om te roepen dat scrum en agile werken meer regel dan uitzondering zijn en dat er alle ruimte is om jezelf te ontwikkelen. Maar waarom geloof ik dat nu toch lang niet altijd?

Voor een deel zal dat te maken hebben met de manier waarop verzekeraars met de markt praten.

Ronkende teksten

Kijk je naar de arbeidsmarktcommunicatie van de verschillende verzekeraars, dan buitelen de ronkende teksten over elkaar heen. Er wordt van alles uit de kast gehaald om talent te overtuigen in de verzekeringen te komen werken. Maar zijn de echte talenten wel geïnteresseerd in een sector die zelf soms nauwelijks weet wat de toekomst zal brengen en waar het nu precies naartoe gaat? Een branche die niet verder komt dan obligate en zogenaamd hippe teksten als ‘Niks zwarte pakkencultuur bij Aegon! Ook in een spijkerbroek of op vette sneakers kun je bij ons gewoon naar kantoor komen.’

Haal je daarmee nu echt het toptalent binnen?

En wat te denken van Nationale-Nederlanden? ‘Bij NN vinden we je persoonlijkheid minstens zo belangrijk als wat je kan. Doe de CompanyMatch test en ontdek in hoeverre we bij elkaar passen.’ Mooie woorden, maar moet Nationale-Nederlanden nu juist niet op zoek gaan naar mensen die misschien níet helemaal bij de huidige organisatie passen?

Wil je als sector in 2020 nog steeds relevant zijn, uiteraard voor je klanten, maar zeker ook voor je medewerkers, start dan vooral met je te verdiepen in de drijfveren van de echte talenten. Durf bijvoorbeeld de onzekerheden die de toekomst van de sector met zich meebrengt te benoemen, dát maakt het echt spannend voor het broodnodige talent.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.