blog

Onze interesse in ‘de nieuwe mens’

Branche 1313

Net als u laat ik me regelmatig informeren over te verwachten ontwikkelingen in de samenleving zodat ik daar tijdig op kan anticiperen. In dat kader was ik laatst op het VNAB Visie-event. Dit event ging over het verbinden van verschillende generaties met als doel zo effectief mogelijk met elkaar samen te werken.

Onze interesse in ‘de nieuwe mens’

Ik kan u vertellen dat het een leerzame middag was. Goede sprekers, van wie er wat mij betreft eentje met kop en schouders bovenuit stak: Aart Bontekoning, een heuse generatie-expert. Hij gaf ons inzicht in typische kenmerken van de huidige, jonge generatie. Specifieke kenmerken waar wij ons als maatschappij al op zouden moeten voorbereiden, zodat deze aanstormende kids over 15 jaar in een klimaat terecht komen waarin zij optimaal kunnen gedijen. Zodat iedereen optimaal profijt van elkaar kan hebben. Jong én oud.

Millennials

Het klinkt wat abstract dus ik geef u graag een voorbeeld: de millennials. Geboren zo tussen 1980 en 2000. Een generatie met een digitale mindset. We zien ze vaak als de grenzeloze generatie die opgegroeid is met grote technologische vooruitgang en alles digitaal wil doen. Een generatie waar we nog een behoorlijke uitdaging aan gaan krijgen. Het zijn immers de jongeren die flexibel willen werken, in een omgeving waar ze zich kunnen ontwikkelen en écht iets kunnen bijdragen. Dus ook u als adviseur hebt deze nieuwe generatie veel te bieden.

Nog een leuke groep, eentje die u dagelijks bezighoudt: de vrouw. Bontekoning gaf aan dat meisjes in de leeftijd van 8 tot 12 jaar zich heel anders gedragen binnen de groep dan 25 jaar geleden. Meisjes van nu nemen de leiding!  Dit zelfstandige gedrag zou (mede) te verklaren zijn door het voorbeeldgedrag van de moeders van deze meisjes. Dat zijn immers vaak vrouwen die goede functies bekleden in de arbeidsmarkt of steeds vaker actief zijn als zelfstandig ondernemer.

Menswijzigingen vereisen een flexibele organisatie

De bijeenkomst had een focus op het voorbereiden van organisaties op deze ‘nieuwe werknemers’. Het is immers van belang om als onderneming de kracht en het unieke van nieuwe generaties te gebruiken om ‘bij de tijd’ te blijven. Maar ik zie meer. Hoe bereiden wij ons eigenlijk voor op deze generaties als doelgroep voor onze producten en dienstverlening? Zijn u en ik hier voldoende op voorbereid? Ik weet het antwoord: nee. Dat betekent dat er werk aan de winkel is!

Ooit hadden wij bij De Goudse een specifiek label: Business Queens. Zegt het u nog iets? Een label speciaal gericht op de vrouwelijke ondernemer. Het ging helaas vrij snel van de markt. Niet omdat het product niet goed was, nee, het schortte voornamelijk aan de juiste benadering van de vrouwelijke ondernemer. Die acteert namelijk anders als klant dan mannelijke ondernemers tijdens zowel het adviestraject als het aankoopproces van de verzekering. Toentertijd waren we er nog niet klaar voor. Nu wel? Andere partijen geloven er niet meer in, gezien het stoppen van vrouwenverzekeraar Onna Onna. Ik denk dat met de juiste benadering er zeker kansen liggen, zeker voor u als adviseur.

Ik hoor het daarom graag van u! Dan ga ik nu alvast een eerste stap zetten: de am:top 50 powervrouwen erbij pakken en een belrondje doen bij deze interessante doelgroep!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.