blog

Straks heb je alle tijd….

Branche 2241

Een autoverzekering sluiten via Facebook Messenger door een chatbot, oftewel een geautomatiseerde gesprekspartner. Geen toekomst meer, maar realiteit.

Straks heb je alle tijd….

Afgelopen week stond op amweb te lezen dat volmachtbedrijf en serviceprovider RISK nu deze mogelijkheid biedt. Het artikel is al ruim 4000 gelezen. Het houdt jullie dus wel bezig.

Kon je er tot voor kort nog lacherig over doen, nu niet meer. Een chatbot die jouw adviesfunctie overneemt, dat kun je toch niet over je kant laten gaan? Ik persoonlijk denk dat het niet verkeerd is. Voor bepaalde simple-risk verzekeringen is dat toch alleen maar goed? Als je dat werk kunt uitbesteden aan een chatbot, kun jij je richten op advies waar dat echt nodig is en waar jouw klanten echt behoefte aan hebben.

Online niet aanwezig
Online is, of je dat nu leuk vindt of niet, de toekomst. Als financieel adviseur kun je daar niet meer omheen. Toch zie ik nog maar weinig advieskantoren die online goed bezig zijn. Dan bedoel ik die berichten plaatsen met toegevoegde waarde, die tot denken aanzetten en interactie uitlokken. Tuurlijk, iedereen heeft een website, al dan niet met een ‘mijn omgeving’. Maar hoe vaak komt je klant of een potentiële klant nu spontaan op je website? Wees eerlijk…ik denk niet tenzij hij daarbij een beetje geholpen wordt. Hoe zou je dat nu kunnen beïnvloeden?

Wees zichtbaar
Zichtbaarheid is het toverwoord en dan vooral online zichtbaarheid. Heb je de vindbaarheid van je website goed op orde? Ben je ook aanwezig en actief op social media? Je aanwezigheid daar doet wonderen voor je vindbaarheid via Google. En met aanwezig bedoel ik dan niet alleen een profiel aanmaken op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram maar ook actief. Met andere woorden: interactie aangaan, kennis delen, luisteren en natuurlijk reageren op vragen en kansen die er liggen.

Struisvogel
Nog veel te vaak hoor ik adviseurs zeggen: ik heb niets met social media, ik heb er geen tijd voor, ik wil helemaal geen klanten via social media. Ben je dan niet een beetje als een struisvogel? Steek je dan niet je kop in het zand?

Jouw klant is online aanwezig en die verwacht jou daar ook aan te treffen. Recent onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat inmiddels 10,4 miljoen Nederlanders een Facebook-profiel hebben en dat 7,5 miljoen mensen dagelijks actief zijn op Facebook. Daar zit jouw klant en toekomstige klant ook tussen. Prima als je privé niets met social media hebt, maar of dat zakelijk handig is?

Bel voor de laatste ronde?!
Kortom, mijn mening is dat je als financieel adviseur aanwezig en actief moet zijn op social media. Met een plan en een visie. Dus niet snel een profiel aanmaken en 1x per maand een bericht plaatsen. Als je op een goede manier op social media aanwezig wilt zijn, gaat dat je inderdaad tijd kosten. Tijd die je denkt niet te hebben, omdat je geleefd wordt door de waan van de dag. Maar als je het nu niet doet, heb je straks alle tijd van de wereld…want dan heb je namelijk geen business meer. Als je geen positie kiest, krijg je er een toegewezen. De bel voor de laatste ronde heeft geklonken… Ga er mee aan de slag!

Manon Vonk helpt bedrijven in de financiële dienstverlening met hun social media strategie.

Reageer op dit artikel