blog

Verkiezingen 2017: dit is hoe jouw egoïstische klant kiest

Branche 2531

Jouw klant is egoïstisch. Niet bewust overigens. Onbewust. En dat biedt kansen. Voor verzekeraars, banken en advieskantoren. Zeker in de huidige verkiezingstijd! Maar hoe zit dat precies? Waarom is je klant een egoïst? En waarom juist in deze verkiezingstijd? Ik leg het je uit in deze bijdrage.

Verkiezingen 2017: dit is hoe jouw egoïstische klant kiest

Sinds begin februari 2017 staat de Stemwijzer weer online. Zoals bij de meeste mensen wel bekend, krijg je bij de Stemwijzer na het reageren op 30 stellingen, een indruk welk partijprogramma het meest overeenstemt met jouw persoonlijke voorkeuren. Vervolgens kun je aan het einde van de stemwijzer, net voordat je de uitslag krijgt, aangeven of er onderwerpen zijn waaraan je méér waarde (weging) toe wilt kennen.

Juist daar wordt het interessant. Want zet je de belangrijke, zwaarwegende onderwerpen op een rij, dan is er een heldere overeenkomst: het gaat de kiezers om hun eigen portemonnee en hun eigen carrière!

Eigen portemonnee en carrière is belangrijker

Onderwerpen die betrekking hebben op de eigen particuliere financiële situatie vinden kiezers veel belangrijker dan andere onderwerpen. Ruim aan kop staat de hypotheekrenteaftrek, op afstand gevolgd door de AOW-leeftijd. De top-vijf wordt aangevuld met de onderwerpen: studiebeurs- of lening, het eigen risico bij de huisarts en het ontslaggemak door werkgevers.

Pas op de zesde plek zes vinden we een onderwerp dat niet direct met onze loopbaan of financiële huishouding te maken heeft: de hoeveelheid geld die Nederland besteedt aan ontwikkelingswerk.

Wat moet je hiermee als bank, verzekeraar of advieskantoor?

Als bank, verzekeraar of als financieel adviseur wil je snel en adequaat inspelen op de gedachtes die leven bij jouw klant. Met het voorgaande als basis weet je nu dus dat jouw klant, hoewel grotendeels onbewust, de komende weken extra gericht zal zijn op de eigen portemonnee en carrière.
En daar kan je heel veel mee. Vooral in je communicatie kun je jouw betrokkenheid expliciet tonen: je kunt bijvoorbeeld de zekerheid van jouw merk, producten of advies nog eens benadrukken. Ook kun je de verkiezingsprogramma’s doorlichten en je klanten in een e-mail of nieuwsbrief uitleggen wat de financiële gevolgen zijn. Of je biedt jouw klanten extra info over de top-vijf populaire onderwerpen. Er zijn kansen genoeg.

Je kunt met deze informatieverstrekking eventueel wachten tot de verkiezingsuitslag bekend is. Op dat moment kun je jouw klant snel informeren over de waarschijnlijke gevolgen van die uitslag voor z’n portemonnee. Je klant is sowieso naar die informatie op zoek. Positief dus als jij de partij bent die de klant deze informatie op het juiste moment kan aanbieden.

Waarom zijn we eigenlijk zo egoïstisch ingesteld?

Nederland is een individualistisch land. Dat komt simpelweg omdat het individualistische gedachtegoed de afgelopen eeuwen onze cultuur is ingeslopen. Hoe individualistisch of egoïstisch we in Nederland zijn, wordt vooral duidelijk als we onszelf vergelijken met andere landen.

Professor Geert Hofstede doet al vele jaren onderzoek naar cultuurverschillen tussen landen en organisaties. Hij gaat in zijn onderzoek uit van zes dimensies waarop culturen van elkaar kunnen verschillen. Eén daarvan is de mate van individualisme. En juist op dat terrein scoort Nederland erg hoog: 80 van de 100 punten.

Internationaal gezien behoort Nederland tot de hoogst scorende landen als het aankomt op individualisme. Nee, we staan nog niet zo hoog als de Verenigde Staten, dat 91 van de 100 scoort. Maar vergelijken we onszelf met Duitsland (67 punten), Oostenrijk (55 punten), Rusland (39 punten) of China (20 punten), dan moeten we oprecht stellen dat we qua individualisme niet eens zoveel van de Amerikanen afwijken.

Samengevat: rond de verkiezingen raken we meer dan gemiddeld gericht op onszelf. We willen een bestuur voor ons land dat zoveel mogelijk aansluit bij onze persoonlijke (financiële) carrière. Wil je de komende tijd als bank, verzekeraar of adviseur jouw klant écht centraal zetten, speel dan in op zijn onbewuste gevoelens. Informeer én adviseer hem waar mogelijk over de op hand zijnde wijzigingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.