blog

Waar blijven de topvrouwen, topallochtonen en tophomo’s?

Branche 2689

De 10 grootste verzekeringsbedrijven van Nederland worden geleid door 38 blanke mannen en 7 blanke vrouwen. Diversiteit is dus nog ver te zoeken in de raden van bestuur. Gekleurde minderheden en openlijke homo’s ontbreken volledig. En bij de meeste verzekeraars ontbreken ook vrouwen. Positieve uitzonderingen vormen Allianz en Delta Lloyd. Maar voor de rest wordt de Nederlandse verzekeringswereld geleid door wat oudere, kalende mannen in grijze pakken en saaie stropdassen.

Waar blijven de topvrouwen, topallochtonen en tophomo’s?

Het is inmiddels al 2017 maar het ‘wettelijk streefcijfer’ van 30% vrouwen aan de top van het Nederlandse bedrijfsleven wordt bij de échte top van verzekeraars dus bij lange na niet gehaald. Niet eens 20%. Verzekeraars zijn echter inventief en vormen net onder de raden van bestuur nieuwe ‘top’lagen waar je wel snel een paar extra excuustruzen en een enkele gedooghomo kunt plaatsen. Bij Personeelszaken, Facilitair bedrijf of Communicatie bijvoorbeeld. Zodat ze toch mooiere cijfers over hun diversiteitsbeleid kunnen presenteren.

Topmannen onder elkaar

Het is echter vaak cosmetische oplap. Want de échte leiding blijft zoals die was: dominant blank mannelijk. En dat is in deze tijd bepaald geen pre. De meerwaarde van een gemêleerd team is inmiddels wel bewezen. Een meelevende vrouw maakt vaak het verschil. Een leuke allochtoon brengt zeker meer kleur aan in de discussie. Een gevoelige homo voorkomt een mogelijke crisis. Waarom gebeurt het dan toch niet of onvoldoende? De échte mannen voelen zich thuis met elkaar en praten het makkelijkst als topmannen onder elkaar. Ze volgden dezelfde opleiding, zaten bij dezelfde studentenvereniging en ze lunchen nu weer bij dezelfde sterrenrestaurants, staan zaterdags met elkaar langs dezelfde hockeyvelden. Ze begrijpen elkaar. Ze spreken dezelfde taal. Lachen samen hard om dezelfde denigrerende grapjes over de politiek en de toezichthouders. Het voelt vertrouwd en veilig.

Geen tegengeluid

Maar dat is ook precies het gevaar. Er is geen tegengeluid. Geen weerstand. Geen andere opvatting. Echte diversiteit is daarom binnen de overwegend machomannen-verzekeringswereld, niet alleen wenselijk maar zelfs hoogst noodzakelijk. De nu zittende alfamannen denken nog veel te vaak in cijfermatige Excelsheets, handelen bij voorkeur vanuit bewezen processen en ooit gemaakte afspraken. Het zijn de vertrouwde gereedschappen waarmee ze ooit hun toppositie hebben bereikt. Alleen werken die instrumenten nu niet meer zoals in de vorige eeuw. Met alle vaak dramatische (communicatieve) gevolgen van dien.

Rechtlijnige alfamannen

Want het is 2017! Dat dominante mannelijke handelen past niet meer bij deze snelle, adaptieve en disruptieve tijd. De zeldzame vrouwen aan de top gedragen zich helaas ook vaak als waren zij rechtlijnige alfamannen. Zij adopteren opvallend snel het machogedrag dat blijkbaar normaal wordt gevonden aan de verzekeringstop. Zij gaan hard directief leiding geven, strakke en donkere mantelpakken dragen, en ik heb zelfs meegemaakt dat sommige topvrouwen zware sigaren gaan roken omdat de CEO dat ook doet. Het gaat mij dus niet zozeer om man of vrouw, maar wel om de vrouwelijke intuïtie en de vrouwelijke empathie die met de dag belangrijker worden. Het liefst bij topvrouwen én bij topmannen. Maar wat meer vrouwen, allochtonen en homo’s gaat daar zeker bij helpen. Dus machomannen aan de top: neem uw verantwoordelijkheid voordat de politiek het gaat doen en met een verplicht wettelijk quotum komt!

Jan Driessen is ook spreker tijdens het evenement am:vrouwen op 9 maart in Utrecht.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.