blog

Durf jij een auto te kopen van een financieel adviseur?

Branche 1664

In juli verscheen er een onderzoek van de Vereniging Eigen Huis waaruit bleek dat huizenbezitters en –kopers weinig vertrouwen hebben in bankiers, makelaars, hypotheekadviseurs en verzekeraars.

Durf jij een auto te kopen van een financieel adviseur?

Uit dit onderzoek blijkt dat slechts 8%  zijn hypotheekadviseur vertrouwt. Het vertrouwen in verzekeraars en makelaars is nog lager. Daarmee scoren deze beroepsgroepen lager dan bijvoorbeeld politici en autoverkopers (allebei 10%). Dat is niet best en wellicht aanleiding voor am: om ‘Building Trust’ te kiezen als thema voor de am:dag op 21 november.

Vertrouwen is ongelooflijk belangrijk in de verzekeringsbranche. Daar valt of staat je relatie met de klant mee. Dat vertrouwen en daarmee het imago van de verzekeringsbranche heeft de afgelopen jaren een stevige deuk opgelopen.

Zo heeft onder andere de woekerpolisaffaire niet bijgedragen aan het vertrouwen en het imago van de branche. Dit ondanks inspanningen van onder meer het Verbond van Verzekeraars om het imago van de branche bij de consument op te poetsen. Het zijn niet alleen de verzekeraars die worstelen met dat gebrek aan vertrouwen en het slechte imago, het betreft de complete branche en dus ook jou als financieel adviseur.

Is het dan allemaal kommer en kwel? Nee. Is dat imago op te poetsen? Ja, natuurlijk. En zeker voor jou als financieel adviseur. En geloof het of niet, de inzet van social media gaat je daarbij helpen.

Know – Like – Trust daar gaat het om op social media. Om ervoor te zorgen dat mensen je leren kennen (know), zal je zichtbaar moeten zijn/worden voor je klanten. In het huidige digitale tijdperk heb je vele mogelijkheden om goed zichtbaar te zijn.

KNOW
Allereerst via je website. Je hebt een ‘Over ons’ pagina, waar jij en je medewerkers zichtbaar zijn. Als het goed is, heb je daar tekst én een foto staan.
Overweeg eens een leuke video, waarbij jij jezelf en je team voorstelt. Je zal versteld staan van de reacties. Of plaats een link naar de LinkedIn-profielen van je medewerkers, waarbij de profielen natuurlijk goed zijn ingericht. Je netwerk is ook erg belangrijk voor je zichtbaarheid. Misschien geef je presentaties of workshops of hou je een inloopspreekuur over bepaalde onderwerpen op jouw vakgebied. Allemaal goed voor de KNOW. Naast al deze min of meer gebruikelijke zichtbaarheid, biedt social media je nog veel meer mogelijkheden om zichtbaar te zijn voor je klanten.

8 miljoen mensen
Meer dan 8 miljoen mensen zijn dagelijks actief op Facebook, waaronder ook zeker jouw klanten. Facebook alleen al biedt jou dus een uitgelezen platform om zichtbaar te worden bij je klanten en potentiële klanten.
Social media biedt de kans om de interactie met je klanten aan te gaan, te vragen waar jij ze mee kunt helpen, problemen voor ze op te lossen. Veel meer dan het hebben van een statische website waar interactie nauwelijks mogelijk is. Jij bent je eigen uitgever. Ja, het is een cliché maar het is wel heel erg waar.
Social media geeft je ook de mogelijkheid te laten zien dat jij de expert bent op je vakgebied. Je kunt duidelijk maken waarom mensen bij jou moeten zijn. Welke problemen jij oplost voor je klanten.

LIKE
Na de factor KNOW, is het tijd dat mensen voor jou gaan kiezen. Dat noemen we de LIKE-factor. Voordat mensen jou die LIKE geven, zal je duidelijk moeten maken waarom je die LIKE verdient. Uiteraard is daar de mond-tot-mond reclame bij uitstek geschikt voor. Als een ander tevreden is over jou, dan zal hij dat in zijn kring uitdragen. Perfect! Maar je wilt niet alleen van mond-tot-mond reclame afhankelijk zijn. Mensen gaan jou leuk vinden als jij duidelijk maakt via onder andere de diverse social mediakanalen, welke kwaliteiten jij hebt, vanuit welke waarden jij werkt, wat voor jou belangrijk is, wat jij oplost voor mensen, wat jou onderscheidend maakt. Dat is geen borstklopperij, dat is wat jij dagelijks doet voor mensen.

Het kan echt geen kwaad om via social media te laten zien dat jij wel die hypotheek voor een startende zzp’er hebt kunnen regelen, tegen welke problemen je daarbij bent aangelopen en hoe je het hebt opgelost.

TRUST
Daarnaast gaat het om opbouwen van TRUST. Dat vertrouwen krijg je door bijvoorbeeld te laten zien dat jij continu werkt aan het op peil houden van je vakkennis, door te laten zien wat jij doet en oplost voor je klanten, door onder andere ‘testimonials’ of reviews van je klanten. De recensies die je krijgt via websites als Advieskeuze.nl dragen absoluut bij aan jouw factor TRUST. Ook als het een negatieve recensie betreft. Niet alles en iedereen is altijd lovend over de dienst die je geleverd hebt. Alleen maar lovende recensies zijn niet bevorderlijk voor het vertrouwen.

Als jij als financieel adviseur social media op een goede manier inzet, krijgen jouw klanten nog meer vertrouwen in jou. Bovendien bereik je mensen die nog niet jouw klant zijn. Die laat je ook zien waar jij voor staat, wat jouw waarden zijn en hoe jij je klanten helpt. Dat versterkt het vertrouwen in jou als financieel adviseur en het imago van de branche als geheel.

Ik ben benieuwd wie van jullie al werkt aan zijn eigen know-like-trust factor op social media en hoe dat bevalt. Op 21 november verzorg ik een sessie op de am:dag. Zie je daar graag.

Manon Vonk helpt bedrijven in de financiële dienstverlening met hun social media strategie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.