blog

Waarom mobiliteitscentra bij banken en verzekeraars niet werken

Branche 2094

Onlangs verscheen er in het Financieele Dagblad het artikel ‘Mobiliteitscentra schieten te kort’, waaruit bleek dat mensen die in mobiliteitscentra worden ondergebracht niet of nauwelijks werk vinden. Kortom, de centra werken niet. HR-functionarissen, outplacementbureaus en loopbaanadviseurs vertellen u niet waarom en wat wel werkt.

Waarom mobiliteitscentra bij banken en verzekeraars niet werken

Het basisidee achter mobiliteitscentra is dat je mensen na een aantal korte periode van om- en bijscholingen geschikt maakt om weer een andere vaste baan te vinden. Dit idee is oorspronkelijk ontstaan in een periode dat er veel vaste banen waren op de ‘arbeidsmarkt’. Binnen en buiten de financiële sector. Die situatie is nu echter fundamenteel anders aangezien:

  1.  Er bijna geen ‘vaste banen’ meer zijn in Nederland.
  2.  Je boven de 40 tegenwoordig zo goed als kansloos bent als je solliciteert.
  3.  Er stelselmatig wordt gediscrimineerd op leeftijd, op te veel opleiding en op te veel ervaring.
  4.  Je bij traditioneel outplacement vooral zinloos solliciteren en CVs-opstellen leert.
  5.  Traditionele HR-business partners binnen de financiële sector bij grote organisaties niet of nauwelijks open staan voor innovatie op dit terrein.

In mobiliteitscentra leer je eigenlijk allemaal nutteloze dingen tegen hoge kosten zoals:

  •  Solliciteren.
  •  Een uitkering aanvragen
  •  Cv’s opstellen

Kortom, allemaal dingen die gericht zijn op die oude situatie die niet meer bestaat. Bovendien wordt dat vaak ook nog eens gedaan door mensen die zelf geen ervaringsdeskundige zijn, maar ‘outplacementexpert’ of ‘loopbaandeskundige’ oude stijl. Zonde van de tijd en van het geld dus (tussen de 4000 en 6000 euro per persoon). Zo kan ik me nog uit mijn eigen outplacement bij ABN Amro dat zo’n ‘expert’ bij mij thuis kwam en voor dat bedrag de diepe vraag stelde ‘weet je het wel zeker, Tony?’ Ja dus. En nooit spijt van gehad.

Outplacement 2.0
Vervolgens gaan duizenden mensen ‘voor zichzelf’ beginnen zonder enige voorbereiding en zonder te kijken of men daar wel aanleg voor heeft. Zinloos dus. Wat wel werkt is mensen tijdens hun werk door ervaringsdeskundigen leren hoe ze een ‘plan b’ opstellen en laat ze naast hun vaste baan ondernemen zoals ik vanaf 2001 t/m 2011 heb gedaan. Je moet direct stoppen met zinloze en dure outplacement en loopbaanbegeleidingstrajecten. En je moet beginnen met wat ik ‘outplacement 2.0’ noem. Zodat mensen juichend je bedrijf verlaten en als ambassadeur van je organisatie op gaan treden. Kortom, leer mensen tot slot gewoon samen met ervaringsdeskundigen hun eigen broek op te houden en geef die 4000 tot 6000 euro gewoon aan de betrokken medewerker zelf.

Reageer op dit artikel