blog

Toont ASR nu moreel marktleiderschap?

Branche 4850

Er deugt weinig aan andere verzekeraars. In een ruim twee minuten durende, opvallende en spraakmakende commercial geeft het vernieuwde ASR haar maatschappelijk visitekaartje af. En de boodschap is ongekend hard en helder.

Toont ASR nu moreel marktleiderschap?

In trendy en jeugdig geschreven proza, en ondersteund door expressieve klantbeelden, laat ASR geen spaan heel van de traditionele verzekeringsbranche. “Wie maakt het verschil?”, zo vraagt rapper Sticks zich in opdracht van staatsverzekeraar ASR terecht af. “Ik heb weinig vertrouwen in al die mooie praatjes en tv-reclames die polissen proberen te pushen alsof het gratis is.” En de schurende commercial eindigt met een uitgesproken negatief oordeel over de collega-verzekeraars: “En allemaal betrouwbaar… ja ja, ik ben kierewiet.”

ASR toont hiermee wel lef
Het moet gezegd: ASR en Jos Baeten tonen hiermee wel lef. Ze wisten drommels goed wat ze konden verwachten toen ze Sticks vroegen om een branche-kritische rap te schrijven. ASR laat zich hier niet fileren, ASR draagt hiermee heel zelfbewust haar eigen diepdoorleefde opvatting en missie uit. En zet zich hiermee doelbewust af tegen de in haar ogen weinig humane en weinig duurzame collega’s.

Een aanklacht die inmiddels eindeloos vaak herhaald is. ASR legt daardoor de lat voor zichzelf erg hoog. “Als je mij vraagt, verwacht ik van een verzekeringsmaatschappij integriteit, altijd!” Geen beleggingen in wapenhandel dus, geen hoge bonussen en meer maatschappelijke betrokkenheid.

Geef mij één goede adviseur
Verzekeraars moeten volgens ASR “laten zien dat ze hart voor ons land hebben, meedenken en ervoor knokken.” Ook de tussenpersonen worden niet gespaard: “Geef mij één goede adviseur die mij wegwijs maakt, omdat ik in de wirwar van polissen de weg kwijt raak.” Het is een jaloersmakend eerlijk, relevant en noodzakelijk pamflet. Hier legt een verzekeraar eindelijk eens heel precies de vinger op de zere plekken. De kritiek was dan ook voorspelbaar. “Wat een irritante campagne! Wat een ongeloofwaardige afzender! Wie is ASR om zo’n grote broek aan te trekken? Moest ASR niet bij de belastingbetaler aankloppen om gered te worden? Had ASR ook niet ooit ruim 1 miljoen woekerpolissen verkocht?”

Het is Jos menens
Ja, dat heeft ASR allemaal gedaan. Maar het bedrijf heeft daarvan geleerd. En haar verantwoordelijkheid genomen. Bij de recente opening van het nieuwe hoofdkantoor, vertelde Jos Baeten apetrots: “Deze renovatie staat voor de transformatie die we als ASR doormaken. We staan midden in de samenleving, zijn zelfbewust en transparant. We durven ook kwetsbaar te zijn.” Deze campagne straalt diezelfde zelfbewustheid uit. Het is Jos duidelijk menens. Na 36 jaar bij ASR en voorgangers werd dat ook wel tijd. Het was nu of nooit. Deze campagne verplicht echter wel.

Woorden en daden
Eerlijke producten, integere diensten, goede bereikbaarheid, empathische klachtenafhandeling moeten dan echt naar een veel hoger plan. Je maakt jezelf als ASR tot risee van de branche als je hier nu geen acties aan verbindt. Als dit enkel en alleen een modern en massaal middel is om een beter merkbeeld over ASR te creëren in verband met de beursgang, slaat deze campagne als een boemerang terug. Het gaat hier nu om de concrete invulling van de helder uitgesproken merkbelofte. Toon na de gewaagde en ware woorden nu ook de daden!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.