blog

Insurtech, hot or not?

Branche 1063

Fintech domineert al enige tijd het nieuws en de investeringen lijken niet op te kunnen. Logisch, want technologie zorgt ervoor dat onze financiën eenvoudiger, efficiënter, goedkoper en misschien zelfs wel leuker worden. En dat lijkt hard nodig in de financiële sector. Een stuk stiller was het in 2015 rondom Insurtech, zeker in Nederland. Raar eigenlijk, als je na gaat dat wij een van de best verzekerde volkeren ter wereld zijn. Toch lijkt er zich ondertussen wat te roeren in Nederland. Betekent dit dan eindelijk de grote doorbraak?

Insurtech, hot or not?

1. Wat zeggen de media?
Op basis van het (social) mediagedrag en sentiment kan je tegenwoordig goed uitlezen wat de ontwikkelingen zijn rondom een bepaald onderwerp. Als je de data erop naslaat zie je bijvoorbeeld dat er in 2015 slechts vijf keer is getweet over insurtech in Nederland en dat geen enkele nieuwssite, forum of blog rept over dit onderwerp. Kijken we naar de eerste helft van 2016, dan zien we ineens heel andere getallen. Het aantal tweets en nieuwsberichten rondom insurtech zijn de afgelopen zes maanden exponentieel toegenomen, naar 2.535. Dat klinkt veelbelovend.

2. Wat doen investeerders?
Een andere goede graadmeter om te voorspellen wat insurtech gaat doen de komende jaren zijn natuurlijk de investeringen. Afgelopen jaar verdrievoudigden de investeringen in insurance startups in de VS. Bij elkaar opgeteld kom je dan uit op een slordige 2,3 miljard dollar. Al met al is het een flinke bak met geld, maar als je het in perspectief plaatst is het een schijntje. Zo werd er in 2015 in de VS voor bijna 12 miljard dollar in fintech geïnvesteerd. In Nederland haalden de insurtech startups in 2015 één miljard euro op, aldus Baken Adviesgroep. We kunnen dus wel stellen dat insurtech begint te komen, maar dat het echt nog in de kinderschoenen staat.

3. Waar gaat het geld precies heen?
Insurtech startups krijgen dus steeds meer voet aan de grond. Met nieuwe technologie spelen zij slim in op de uitdagingen waar de traditionele verzekeraars momenteel mee te maken hebben. En dat zijn er heel wat. Insurtech biedt kansen om verzekeringen goedkoper te maken, risico’s beter in te schatten en de klantrelatie te verstevigen. Maar waar op welk gebied binnen de verzekeringsbranche wordt nu het meeste geïnvesteerd?

Startupbootcamp maakte samen met PwC een trendrapport. Hieruit blijkt dat dat de meeste insurtech-projecten gericht zijn op het verbeteren van de klantrelatie. Maar liefst zes van de tien startups werkt aan toepassingen om de klantinteractie naar een hoger plan te tillen om zo Customer Engagement een boost te geven. Een mooie ontwikkeling, want consumenten worden steeds veeleisender en willen steeds meer gepersonaliseerde service. Nieuwe technologieën kunnen dit waarmaken. Ook voor traditionele verzekeraars ligt hier een grote kans. Van oudsher bedienen zij het gros van de markt immers via het intermediair. Nu daar verandering in begint te komen hebben zij een enorme slag te maken om service van topklasse te bieden – niet alleen online, maar ook persoonlijk.

En nu?
Kijkend naar al deze cijfers kan ik maar één conclusie trekken: Insurtech komt eraan. Er zijn ondertussen al tal van mooie initiatieven die de sector vooruit helpen. Data-analyse, gerobotiseerd advies, claimafhandeling via de Blockchain en Internet of Things-toepassingen, de ontwikkelingen gaan maar door.

Betekent dit dat de gevestigde orde bang moet zijn? Ik denk van niet. De unieke kracht schuilt wat mij betreft in samenwerking. Technologieën die insurtechs ontwikkelen kunnen naadloos ingeweven worden in de bestaande bedrijfsvoering. Belangrijk is wel om altijd te handelen met de consument in gedachten. Het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit is momenteel immers een belangrijke prioriteit.

Hoe digitaler we de consument gaan bedienen, des te belangrijker is het om oog te houden voor de persoonlijke relatie. Niet alles is immers te automatiseren. Verzekeraars zullen dus op een andere manier de klantrelatie aan moeten gaan en persoonlijk maken, samengebald met de nieuwe technologie van startups. Spannend!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.