blog

‘Had ik dat nou maar geweten’

Branche 757

Babylonische spraakverwarring die ontaardt in onbegrip. En onbegrip dat ontaardt in slepende conflicten, discussies of wrok. Het zijn dé ingrediënten van succesvolle soapseries of blockbusters in de bioscopen.

‘Had ik dat nou maar geweten’

In het echte leven zijn de gevolgen van niet naar elkaar luisteren een stuk minder leuk. Het kan een werksfeer totaal verzieken. Terwijl je met luisteren en elkaar begrijpen zoveel kunt voorkomen. Of bereiken.

En je bedoelde het zo goed…
Stel, je bent leidinggevende. Je wil je mensen laten zien dat je erg betrokken bent bij dat ene project waar ze aan werken. Daarom besluit je elke dag een korte updateronde in te voeren. Dan kunnen ze je vertellen hoe het ermee staat, waar ze tegenaan lopen. In een snel getikt mailtje stuur je rond: ‘Graag dagelijks de status doorgeven’. Direct al merk je gemor, de werksfeer slaat om. Wat blijkt: je mensen voelen zich onder druk gezet. Dat ene zinnetje in die mail heeft de verhoudingen geen goed gedaan, ondanks jouw goede intenties. Je zult niet de eerste zijn die in zo’n geval verzucht: ‘Had ik dat nou maar geweten…’

Spreek elkaars taal
Goed nieuws: je kunt dat van tevoren uitstekend in de smiezen hebben. Dat doe je door aandacht te besteden aan de zachte kant in je organisatie. Aan communicatie- en gedragsstijlen waardoor je elkaars ‘taal’ spreekt. Je voorkomt er verwarring mee, er ontstaat wederzijds vertrouwen en begrip. Je haalt het beste in je mensen naar boven. Relaties en samenwerkingen floreren.

Leer elkaar echt kennen
Om die zachte kant bloot te leggen, gebruiken we bij Voorzie het instrument DISC. Met DISC leer je gedrag begrijpen, van jezelf en dat van anderen. Je krijgt inzicht in hoe iemand omgaat met problemen, veranderingen of verantwoordelijkheden. Je ontdekt hoe creatief hij eigenlijk is. Je ontdekt ook welke gevoelens er leven. Waar mensen van op hun achterste benen gaan staan. Belangrijk omdat je daardoor weet hoe je het beste met ze kunt communiceren.

Het werkt 2 kanten op
Zo leer je je mensen en jezelf beter kennen. In een cultuur waarin je begrip voor elkaar kunt opbrengen, zou zo’n mailtje nooit zijn verstuurd. Je weet nu immers dat ze dat als zeer onprettig ervaren. Het werkt overigens twee kanten op. Jouw mensen zouden zo’n mededeling niet hebben opgevat als drukmiddel. Ze weten dat het uit oprechte betrokkenheid is. En in een open bedrijfscultuur kunnen ze er bovendien wat van zeggen als iets ze niet bevalt.

Het beste scenario
Van elkaar weten wat je denkt, doet en wilt. Dat maakt het zoveel prettiger werken. Het is goed voor de sfeer en  medewerkerstevredenheid. Het leidt tot goede prestaties, tevreden klanten en een stijgende lijn in je bedrijfsresultaten. Dat lijkt mij een uitstekend scenario, niet voor een soap maar voor elk advieskantoor.

Auteur: Simon de Witte, Business consultant Voorzie

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.