blog

Waar blijven de Nederlandse investeringen in InsurTech?

Branche 1025

In 2015 verdrievoudigden de investeringen in insurance startups, waarmee de InsurTech investeringen wereldwijd stegen naar ruim € 2,3 mld euro. De zogeheten ‘early stage’-investeringen stegen in het eerste kwartaal van dit jaar naar een historisch record.

Waar blijven de Nederlandse investeringen in InsurTech?

Wat echter opvalt, is dat Nederlandse verzekeraars vaak niet in die rijtjes voorkomen. Ik heb de jaarverslagen en persberichten er op nageslagen, maar de afgelopen jaren hebben Achmea, Aegon, Delta Lloyd en Nationale-Nederlanden nauwelijks investeringen gedaan.

Eigenlijk komen alle investeringen voor rekening van Transamerica Ventures, het investeringsverhikel van de Amerikaanse Aegon-dochter. En dat terwijl het woord ‘innovation’ maar twee keer voorkomt in het Engelstalige jaarverslag van Aegon. Wereldwijd zijn het Axa, Allianz, MassMutual, Liberty Mutual en de herverzekeraars Swiss Re en Munich Re die de lijstjes aanvoeren als het gaat om investeringen, partnerships en betrokkenheid bij acceleratorprogramma’s.

Aan de voorkant
Maar laat ik eerlijk zijn; de Nederlandse verzekeraars investeren wel degelijk in innovatie, al is het vaak ‘van binnenuit’. Vaker incrementele dan radicale innovatie. In de financiële sector dringen de meeste FinTech startups vooral de waardeketen aan de voorkant binnen, waar de belangrijkste interactie met de klant plaatsvindt. Banken lopen het risico dat hun rol in de waardeketen wordt verkleind tot die van transactieverwerker. Hoe vertaalt zich dit naar de verzekeringsbranche? Ook daar starten InsurTechs die vooral goed zijn in het bieden van een onderscheidende customer experience en daardoor in de toekomst veel klanten aan zich kunnen gaan binden. Verzekeraars lopen het risico dat hun rol in de waardeketen wordt teruggebracht tot die van risicodrager. Ter illustratie, de Nederlandse startup Fairzekering biedt een onderscheidende customer experience op het vlak van autoverzekeringen en Nationale-Nederlanden is de risicodrager.

Tot elkaar veroordeeld
Nu hoor ik u zeggen ‘Maar die InsurTechs zijn toch nog maar heel klein?’. Dat is waar. Maar zoals voor disruptors in het algemeen geldt; ze beginnen klein in een niche van de markt, maar kunnen uw gevestigde positie in de toekomst behoorlijk verstoren. Uw toekomststrategie is, naast innovatie van binnenuit, gericht op samenwerking met InsurTechs en waar mogelijk ook de overname van deze bedrijven. Eigenlijk zijn traditionele verzekeraars en InsurTechs min of meer tot elkaar veroordeeld. InsurTechs hebben prachtige innovaties, maar doorgaans geen klanten en verzekeraars lopen wat achter op innovatie, maar hebben juist heel veel klanten.

Zak geld
De opmaat naar investeringen in InsurTechs begint met partnerships en deelname aan acceleratorprogramma’s. Achmea wil leren van de innovatiekracht en neemt al deel aan Startupbootcamp e-commerce. Daarnaast zullen verzekeraars een zak geld moeten hebben om te kunnen investeren in InsurTechs.

Het belangrijkste ingrediënt voor de opbouw van een mooi investeringsportfolio is misschien wel leiderschap. Raden van Bestuur moeten zich gedragen als leiders met visie en niet als managers die vooral risicobeperking hoog in het vaandel hebben

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.