blog

Meer of minder verzekeringen?

Branche 2749

Nederlanders worden weleens gezien als het meest verzekerde volkje ter wereld. Maar als we het Verbond van Verzekeraars mogen geloven, behoren wij eerder tot de middenmoot. De Amerikanen betalen per hoofd van de bevolking meer aan verzekeringspremies dan Nederlanders. Nu moet ik ervoor waken geen appels met peren te vergelijken, maar duidelijk is dat in de VS het bedrag aan verzekeringspremies de laatste 10 jaar alleen maar is gestegen en dit bedrag in Nederland daalt.

Meer of minder verzekeringen?

Zou de stijging in de VS soms veroorzaakt worden door de toename van zogeheten on demand- of microverzekeringen? In Nederland is er steeds meer aandacht voor het fenomeen ‘oververzekering’ en vertelt Interpolis ons dat ‘alles verzekeren geen oplossing is’, maar in de de VS komen er alleen maar nieuwe verzekeringsproducten bij. On demand verzekeringen zijn populair in de VS. In ieder geval in de hoek van InsurTech. Afgelopen week kreeg InsurTech startup Trov ruim $ 25 mln van investeerders en kondigden ze een samenwerking aan met AXA in Groot-Brittannië. Bij Trov kun je eenvoudig met je smartphone items verzekeren, of het nu je laptop, fotocamera, mountainbike of gitaar is.

Trov is niet de enige on demand verzekeraar. In Groot-Brittannië kun je bij Cuvva, met je telefoon, een autoverzekering afsluiten voor een paar uur; voor het geval je de auto van je buurman leent. In de VS kun je bij Sure een reis-/ levensverzekering kopen voordat je het vliegtuig instapt. Wellicht een geruststellende gedachte dat je geliefden goed verzorgd achterblijven, mocht je de vlucht niet overleven.

Bij Apple zeiden ze ooit: there’s an app for that. Nu kun je met on demand of micro-verzekeringen alles verzekeren: there’s an insurance for that. De technologische vooruitgang maakt on demand verzekeringen mogelijk. Vroeger was het ondenkbaar, omdat de verzekeringsprocessen inefficiënt waren en de distributie van micro-verzekeringen lastig te realiseren was. Nu zijn deze barrières zo goed als weggenomen en voorzien marktvorsers een fors groeiende markt voor microverzekeringen. Maar zit de klant daar wel op te wachten? Vaak wordt het argument gebruikt dat een on demand verzekering de klant een beter inzicht geeft in wat hij verzekert. De dekking van bijvoorbeeld inboedelverzekeringen kan namelijk nogal ondoorzichtig zijn. Daar valt iets voor te zeggen.

Persoonlijk hoop ik niet dat Nederlandse verzekeraars, in navolging van de Amerikanen, zich gaan storten op on demand verzekeringen. Volgens mij willen consumenten niet meer verzekeringen. Het fenomeen micro-verzekeringen zorgt ervoor dat je als consument meer bezig bent met je verzekeringen. Je moet jezelf immers steeds de vraag stellen of je het specifieke item wilt verzekeren of niet. Kortom, je bent als consument meer tijd kwijt aan een product dat je eigenlijk helemaal niet leuk vindt. Verzekeringen zijn en blijven een noodzakelijk kwaad.

Dus dames en heren verzekeraars, het antwoord op de vraag ‘meer of minder verzekeringen’ is eenvoudig. De klant wil minder verzekeringen, maar meer gemak en eenvoud en vooral de geruststelling dat de risico’s die ze niet zelf kunnen dragen goed zijn verzekerd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.