blog

Groeikracht komt recht uit het hart

Branche 1252

Leiderschap is een voorwaarde voor groei, in kwaliteit en in kwantiteit. Ik heb het gezien in mijn tijd als CEO van McDonald’s Nederland en ik zie het ook bij de grote en kleine organisaties waar ik als Business Accelerator bij betrokken ben. Bedrijven die willen groeien, maken duidelijke keuzes.

Groeikracht komt recht uit het hart

Daarmee verandert de rol van de mensen in een organisatie: sommigen kiezen ervoor zich op de inhoud en het product te richten. Anderen gaan veel meer een management-rol vervullen en laten die inhoud los. Dat moet wel, want van alles een beetje doen, staat je ambitie – groeien – in de weg. Wie een bedrijf wil leiden, moet dus vol overgave kiezen voor leiderschap.

Verzamel goede mensen om je heen
Als je kiest om als leider de troepen aan te voeren, zijn er een paar zaken die je goed moet regelen. Zoals het om je heen verzamelen van goede mensen. Geen ‘ja-knikkers’, maar mensen die creatief zijn en kunnen beargumenteren waarom jouw ideeën wel of niet goed zijn. Ga niet op de ego-tour maar geef deze mensen de ruimte om hun mening te geven en, heel belangrijk, te onderbouwen. Laat ze zelf beslissingen nemen en daarbij fouten maken. Daar leren ze van en daar heb jij met jouw organisatie alleen maar baat bij op weg naar groei.

Niet voorschrijven maar faciliteren
De leiders van nu faciliteren hun mensen. Je schrijft niet meer voor wat ze moeten doen, maar vertelt wat het doel is. Daarbij haal je drempels weg, zodat ze zelfstandig dat doel kunnen bereiken. Zorg ook dat je openstaat voor andersdenkenden. Als leider heb je niet de wijsheid in pacht, zeker niet met de razendsnelle veranderingen om ons heen. Tegenwoordig staat er elke 4, 5 jaar een nieuwe generatie op. Mensen communiceren anders, kijken met andere ogen naar de wereld. Benut hun visie en vernieuwende ideeën, want zo blijf je voeling houden met het ‘nu’.

Je omgeving doet ertoe
Kijk ook naar je omgeving, bouw relaties op met goede partners. Collega-bedrijven, hoogwaardige leveranciers. Daar kun je in je groeiambitie je voordeel mee doen. Daar zit kennis die je misschien zelf niet hebt, maar die je wel kunt benutten.

Gooi ballast overboord
Kijk eens kritisch naar je organisatie. Heel veel bedrijven hebben in de loop van de tijd nieuwe systemen en procedures bovenop de al bestaande processen gestapeld. Kijk wat een ballast je daarmee creëert. Het is goed om een moment te pakken je organisatie te herijken; er zijn waarschijnlijk zaken waar je gewoon mee kunt stoppen. Mijn credo: stop met de helft, doe de rest 2 keer zo goed en je groeit 3 keer zo snel.

Laatste tip: wees toegewijd in wat je doet. Want echte groeikracht komt uiteindelijk uit het hart.

René Savelberg, oprichter McSense Business Accelerators, was tafelgast bij onze Keukentafelsessie over Leiderschap op 10 maart 2016. Lees hier het verslag van deze Keukentafelsessie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.