blog

De Gezond Boerenverstand Officer (GBO) ontbreekt

Branche 3396

Juristen maken meer kapot dan je lief is. Een snelle oplossing van een conflict is de beste oplossing. Dat vindt bijna iedereen. Behalve juristen. Die doen daar graag jarenlang over. Verzekeraars vechten daarom heel wat af met hun claimende klanten. Vaak is dat terecht.

De Gezond Boerenverstand Officer (GBO) ontbreekt

Zo hebben die verzekeraars in 2015 weer 10% meer fraudedossiers gemeld bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) dan het jaar ervoor. Het aantal zaken met grote financiële impact groeit ook sterk: vooral bij hypotheken, bij leven en bij arbeidsongeschiktheid. Als je betrapt wordt, heeft dat tegenwoordig ook flinke consequenties. Je wordt geroyeerd als verzekerde, je komt op een zwarte lijst te staan bij het Fraude en Informatie Systeem Holland (FISH). En door deze registratie is het vrijwel onmogelijk om nog ergens een nieuwe, betaalbare verzekering af te sluiten. Bovendien zal de verzekeraar de kosten van het onderzoek verhalen op de fraudeur.

Oplichter
Juristen doen hier dus uitstekend werk en besparen ons ook allemaal heel veel geld. Maar door hun dagelijkse werk aan al deze verderfelijke fraudezaken, wordt hun wereldbeeld over klanten sterk negatief gekleurd, vertrouwen ze bijna niemand meer.
Niet elke klant is namelijk een oplichter. Juridische afdelingen slaan vaak door. Ook in zaken waarin dat helemaal niet nodig is. Kijk maar naar programma’s als Kassa, Radar en Pro Deo. Zo herinner ik me hoe een oude man al ruim anderhalf jaar in een armzalig keetje achter zijn huis moest wonen omdat Aegon en ASR er onderling niet uitkwamen. Stapels dossiers waren inmiddels aangelegd. Dure advocaten ingehuurd. Een dronken automobilist was dwars door de dijkwoning van de oude man gereden. De opstal was verzekerd bij Aegon, de automobilist voor WA bij ASR. Maar is iemand die stomdronken zo’n ravage veroorzaakt wel gedekt? Nee! En wie ging dit betalen? Daarom zat die oude baas al anderhalf jaar diep in de ellende.

Het juridische gelijk stond op gespannen voet met het maatschappelijke gevoel. Van fraude of boze opzet was bij de huiseigenaar ook geen sprake. Zo zijn er duizenden aansprekende voorbeelden. Het instant besef dat dit voor de gedupeerde gewoon direct opgelost had moeten worden, ontbreekt bij juristen per definitie.

Vuistdik
Helemaal erg wordt de situatie als er ook nog externe advocatenbureaus worden ingehuurd. Die slagen er altijd weer in om zelfs eenvoudige zaken extreem ingewikkeld te maken. Zij schrijven vuistdikke analyses en dagvaardingen. Beweren dan dat ‘we’ volledig in ons recht staan. En gebruiken bewust een taal die voor een normaal mens nauwelijks te begrijpen is. Externe advocaten hebben heel vaak maar één doel: zoveel mogelijk declarabele, dure uren maken. Die willen helemaal niet zo snel mogelijk een compromis bereiken. Hun hele verdienmodel is één grote perverse prikkel om juist niet tot een oplossing te komen. De kosten voor de advocaat zijn daardoor vaak hoger dan de hele claim.

Na de reputatiecrisissen in de financiële sector en de accountantssector, maakt nu de volledig naar binnen gekeerde advocatuur grote kans de volgende in rij te worden. Financiële instellingen doen er daarom goed aan om naast hun eigen juristen en advocaten ook een gezaghebbende mediator met een gezond-boeren-verstand (GBO) aan de geschillencommissies toe te voegen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.