blog

Social media: 8 onzin-redenen waarom jouw medewerkers niets delen

Branche

Vraag jij je weleens af waarom jouw medewerkers (bijna) niets delen over jouw bedrijf via social media? Daar zijn een heleboel redenen voor. Hieronder een bloemlezing. Mét argumenten waarom deze redenen onzin zijn, of suggesties om activiteit te vergroten.

Social media: 8 onzin-redenen waarom jouw medewerkers niets delen

1. Je medewerkers zitten niet op social media
Slechte smoes. Er zijn genoeg cijfers bekend over het gebruik van social media. Zoek op Google naar ‘social mediagebruik in NL’ en het levert je indrukwekkende cijfers op. Negen op de tien Nederlanders zijn in 2016 actief op social media. Enkele uitkomsten uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van Newcom Research & Consultancy zijn: De grootste platforms anno 2016 zijn Whatsapp (9,8 miljoen gebruikers), Facebook (9,6 miljoen gebruikers) en YouTube (7,2 miljoen gebruikers). Ook zijn er meer dan 5,3 miljoen Nederlandse LinkedIn-profielen. Verder zetten we met z’n allen eindeloos veel foto’s op Instagram en Snapchat. Het rapport vind je hier.

2. Je medewerkers hebben je blog niet gezien
Hang dan een scherm op in je bedrijf, waarop de social media-activiteiten worden getoond. Bijvoorbeeld bij de receptie. Daar zien ook je klanten wat je doet en wie weet posten ze wel een mooie recensie over je bedrijf. Wat ook kan helpen: elke week even een mailtje rondsturen met de belangrijke berichten. Kunnen ze nog gemakkelijker delen.

3. Je medewerkers hebben toch helemaal geen tijd om blogs te delen?
Ja eerlijk is eerlijk, social media kosten tijd. Maar medewerkers hebben wel tijd om een privé appje te sturen of om onder werktijd een sigaret te roken… Dan kan een like of een retweet toch ook wel even tussendoor?

4. Je medewerkers zien het voordeel niet van ‘delen’
De tijd dat er alleen maar foto’s werden gepost van wat je ’s avonds op je bord had liggen, is allang voorbij. Er blijft heel veel over wat wel interessant is en waarmee je aan de reputatie van je bedrijf bouwt. Kom eens naar een inspiratiesessie of de Masterclass Social Media, dan zie je wellicht het effect van goede content. Inschrijven kan overigens hier.

5. Je medewerkers hebben ‘er geen belang bij’
Onmogelijk. Elk bedrijf heeft belang bij een goede (online) reputatie. Iedereen wil toch graag tevreden klanten?

6. Je medewerkers vinden je bedrijfscontent niet interessant
Denk dan met elkaar na over wat interessante content is die ze wel willen delen. Boeien en binden zijn de sleutelwoorden. Wellicht is het voor je medewerkers tijd om zich af te vragen of ze wel trots zijn op het bedrijf? Realiseer je dat social media een belangrijk onderdeel van de PR van je bedrijf is.

7. Je medewerkers denken dat ‘delen’ privé is
Dat is een groot misverstand, want wat is er mis mee om je vrienden te laten weten dat je overdag ook interessante of leuke dingen doet? Dus onder werktijd iets delen van je werkgever, why not? De meeste bedrijven willen niets liever.

8… en vul het lijstje maar aan…

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.