blog

Hand in eigen boezem dankzij het AOV zwartboek

Branche

Heeft u het Zwartboek AOV gelezen dat de

Hand in eigen boezem dankzij het AOV zwartboek

vakbond Zelfstandigen Bouw aan de Tweede Kamer heeft aangeboden? Een document met allerlei klachten over ons als verzekeraar maar ook over u als adviseur. Het Verbond van Verzekeraars heeft gelijk met tegenargumenten gereageerd op dit Zwartboek.

Het Verbond bracht de boodschap dat “95 % van de AOV-aanvragen wordt geaccepteerd zonder mitsen en maren” en “Het landelijke beeld is dat er per jaar een miljard wordt uitgekeerd aan een op de acht zelfstandigen die verzekerd zijn voor arbeidsongeschiktheid”.

Perceptie wijkt af van de werkelijkheid
Op zich is dit natuurlijk een goede reactie. Er is geen speld tussen te krijgen. Maar laten we als branche nou ook eens kijken waar dit Zwartboek écht over gaat. Laten we niet trachten de perceptie te weerleggen maar laten we leren wat we kunnen verbeteren. Want we dachten toch als branche op de goede weg te zitten.

MoneyView publiceerde laatst nog een rapport waarin we zien dat verzekeraars het afgelopen jaar hun AOV-producten op veel punten hebben verbeterd. Dat de toegang tot verzekeringen beter wordt bewaakt en teleurstellingen door onverwacht niet uitkeren beter worden voorkomen. Blijkbaar is de perceptie van ondernemer anders. Dus wat kunnen wij leren van het Zwartboek?

Creativiteit
Als ik het lees, zie ik twee thema’s zijn waar de pijn in zit: Het product wordt niet begrepen en de uitkering valt tegen. Kort samengevat: productontwikkeling en nazorg.

Complex
Voor het eerste zijn wij als verzekeraar verantwoordelijk . En het is gelijk een lastige. Want het is waar. AOV is inderdaad een complex product. En ik ben de eerste om te onderschrijven dat we het de afgelopen jaren nog complexer hebben gemaakt dan het al was. We zijn tenslotte heel creatief geweest met allerlei keuzes die bij de AOV gemaakt kunnen worden zoals eigen risicotermijnen, indexeringen en eindleeftijden.

Dit alles met de doelstelling om de premie betaalbaar te maken, want we weten ook uit onderzoek dat de hoge premie voor een AOV vaak een drempel is voor de ondernemer. Goed bedoeld, maar wellicht zijn we daar in doorgeschoten.

Niet simpel
Maar laat me daarbij wel eerlijk en duidelijk zijn: AOV kan en zal nooit een simpel product worden. AOV blijft altijd een complexe verzekering. Een advies bij AOV blijft in mijn ogen altijd van aanzienlijk belang. We kunnen het wel – door goed samen te werken – duidelijker maken voor de klant. In alle fases: in het advies bij aanvang, tijdens de looptijd én bij uitkering.

Kleine letters
U als adviseur staat naast de ondernemer. Legt de ‘kleine’ letters uit, behoedt voor verrassingen. Volgens mij betekent het gewoonweg dat u jaarlijks het AOV advies en de eerder gemaakte productkeuzes moet uitleggen, want de ondernemer is de inhoud na enige tijd vaak alweer vergeten. U bent degenen die aankaart dat zaken aangepast moeten worden. En bij een calamiteit staat u naast uw klant om hem te ondersteunen.

Cruciaal
De lange termijn relatie. Dat is het enige wat bij AOV past. Alleen op die wijze zal AOV écht goed over het voetlicht komen. Mag ik u daarom vragen ons te helpen om te voorkomen dat we als branche ooit nog een Zwartboek AOV krijgen voorgeschoteld. Onze rollen, verzekeraar en adviseur zijn daarbij cruciaal. Sterker nog, onze samenwerking is een vereiste om AOV voor de klant helder en transparant te krijgen. We hebben elkaar daarbij hard nodig. En dat vind ik zelf een prettige constatering !

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.