blog

Ben jij een haas?

Branche

Lang geleden zat ik in militaire dienst en moesten we elke week 5 kilometer hardlopen. Ik kreeg er zin in, dat hardlopen. Het moest, elke week. Dus dan kon je er maar beter plezier in hebben. Ik loop nog steeds en ik vind mezelf een loper of, als je wilt, een hardloper. Het lijkt wel of heel Nederland loopt. Als ik onderweg ben met de auto duiken overal felgekleurde jasjes op van lopers. Daar geniet ik van, dan wil ik ook graag lopen.

Ben jij een haas?

Nu zit ik in de auto, onderweg naar een groot advieskantoor om voor het managementteam een leiderschapstraining te verzorgen. Van mijn eerste gesprek met de directeur herinner ik me nog dat hij mij de vraag stelde: ‘Hoe krijg ik mijn mensen mee?’

De haas als tempomaker
In de loopsport kennen we het fenomeen ‘haas’. Tijdens de marathon hebben de toplopers zo’n haas. Deze staat in dienst van een loper die een duidelijk doel heeft. Zonder haas geen glorie. De tempomaker die atleten op sleeptouw neemt kan een belangrijke bijdrage leveren aan het welslagen van de race. Maar hoe werkt dat eigenlijk, dat hazen. Hoe krijgt hij zijn mensen mee?

Stabiele persoonlijkheid met overwicht
De haas moet een stabiele persoonlijkheid zijn, met leidinggevende capaciteiten. Hij moet overwicht hebben. Jonge, onervaren lopers komen daarom doorgaans niet in aanmerking; ze lopen als een ‘jojo’.

Het functieprofiel van de haas
Wat doet een haas dan precies? Nou, dit:

  • De haas denkt voor de toppers en loopt constant;
  • De haas verdeelt zijn krachten goed, zodat de lopers zonder energieverspilling het eerste deel van de race doorkomen;
  • De haas pakt de drankjes aan bij verversingsposten en regelt dat iedere atleet wordt voorzien;
  • De haas moet weten uit welke hoek de wind waait en houdt de lopers zoveel mogelijk in de luwte;
  • De haas volgt de ideale lijn van het parcours;
  • De haas moet blindelings te vertrouwen zijn.

Ben jij een haas op de werkvloer?
Terug naar de werkvloer: in hoeverre ben jij de haas voor de mensen in jouw organisatie? Zijn ze betrokken bij jouw plan? Weet iedereen concreet wat de doelen zijn? En hoe zit het met vertrouwen?
Wees de haas. Als inspirerend voorbeeld laat jij zien dat jij voor bepaalde waarden staat om je kantoor verder te brengen. Op die manier haal je het beste in de ander naar boven en krijg jij je mensen mee.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.