blog

Hoezo ‘jouw’ verzekering? ‘Uw’ verzekering!

Branche 124

“Kies jouw beste deal! Je adviseur zal je een verlengingsvoorstel doen! Dat kan je financieel voordeel opleveren.” Hoezo ‘Jouw’, ‘Je’ en ‘Jij’? Hoe gek is gek? Zijn we ook in de verzekeringswereld compleet aan het doorslaan? Gaan we nu met zijn allen de start-up-mentaliteit van jong en trendy kopiëren? Worden we als verzekeraar of adviseur een soort van hippe Coolblue of snelle Foodora? Neen, dat moeten we niet willen!

Hoezo ‘jouw’ verzekering? ‘Uw’ verzekering!

Verzekeren van je eigendommen, gezondheid en financiële toekomst is een zeer serieuze zaak. Dat is veel impactvoller en veel belangrijker dan de aanschaf van een wasmachine via Coolblue of een maaltijd via Foodora. Goed verzekeren vraagt aandacht voor en inlevingsvermogen in de specifieke situatie van de klant. En dan wil ik graag dat mijn verzekeringsadviseur mij ook serieus neemt.

Respect en aanzien
In het begin van de vorige eeuw was verzekeren daarom een zaak van vooraanstaande heren, die respect en aanzien genoten en dat ook teruggaven. Die met vlinderdas, gesteven boord en in keurig pak hun klanten bedienden. Die hun klanten kenden, ze op een voetstuk plaatsten en ze met ‘U’ aanspraken. Tegenwoordig ontvang ik steeds vaker, volkomen doorgeslagen, zogenaamde “klantgerichte” brieven en mails van grote adviseurs en verzekeraars.

Jouw hypotheek
De recente ‘gepersonaliseerde’ mail van een grote hypotheekketen is stuitend en ronduit lachwekkend. Een mail die meer vragen oproept dan ze beantwoordt. Beste heer Driessen, zo is de correcte opening. “Over 12 maanden loopt de rentevaste periode van jouw hypotheek af.” Hoezo ‘jouw’? “Over 12 maanden loopt de rentevaste periode van uw hypotheek af”, bedoelt deze keten ongetwijfeld. Anders hadden ze er wel ‘Beste Jan’ boven gezet. “Dit is namelijk jouw uitgelezen moment om je hypotheek onder de loep te nemen. Je kunt namelijk meestal boetevrij aanpassen of oversluiten. En dat kan jou financieel voordeel opleveren. We zoeken het graag samen met je uit.”

Geen echte service
Los van de je’s en de jouw’s, geeft deze keten geen enkele echte service. Is de mail helemaal niet klantgericht. Ik weet namelijk niets. “Bekijk nu al vast al je mogelijkheden!” Waarna er een link volgt naar een aantal obligate tips. Als deze verzekeringsadviseur écht het succesvolle concept van Coolblue wil kopiëren, zal hij boter bij de vis moeten doen. Dan wil ik van deze hypotheekketen weten wat er in mijn situatie nu kan worden aangepast en wat mij dat nu dan heel concreet oplevert.

Zogenaamde klantgerichtheid
Maar dit is een gemakzuchtige en gepopulariseerde vorm van zogenaamde klantgerichtheid zonder gepersonaliseerde inhoud of concrete oplossingen. Wel de toonzetting maar niet de bewijsvoering van een moderne start-up dus. Laten we ons eerst maar eens concentreren op het daadwerkelijk behulpzaam zijn van klanten. En dan wil ik een keurige mail, aan De heer Driessen, die mij feitelijk informeert en die mij direct een concrete oplossing biedt. Online! Hoezo over een paar maanden? Hoezo langskomen?

Hoi Jan
Het is niet alleen deze bekende hypotheekketen die de weg naar morgen niet kan vinden en met wat cosmetische aanpassingen een verwarde poging waagt; de hele verzekeringsbranche lijkt bezig met wat makkelijk plak- en lapwerk. Maar de moderne klant doorziet die hulpeloze pogingen en zal dat uiteindelijk niet accepteren omdat ze Coolblue-niveau gewend zijn. Dat bedrijf helpt me echt! En dat bedrijf mag ook “Hoi Jan” schrijven. Omdat het past en klopt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.