blog

Het corporate organisatiemodel is morsdood

Branche

De grote verzekeringsreuzen komen krakend en kreunend tot stilstand. Verlamd door veel te veel overleg en constante onderlinge afstemming. Te druk met intern geneuzel, te voorzichtig met regels en te angstig om nog te bewegen. ING-directievoorzitter Nick Jue is de eerste topman die dit volmondig erkent. Het oude, centraal aangestuurde corporate organisatiesysteem is morsdood.

Het corporate organisatiemodel is morsdood

Duizenden medewerkers houden enkel en alleen elkaar bezig. In de indrukwekkende kantoren wordt te veel overlegd om het overleg, te veel vergaderd om het vergaderen. Wie pakt nog iets concreets aan? Wie doet nog écht wat? Wie is daadwerkelijk met de klant bezig? Dat is in al die leeglopende kantoren een steeds kleiner wordend groepje. En daarom is bij ING de hele organisatie flink opgeschoond en omgegooid. Honderden medewerkers die alleen maar intern bezig waren, zijn per direct ontslagen. En de organisatiestructuur is platgeslagen. Kleine, snelle, zelfstandige en wendbare eenheden moeten de vaart en het ondernemerschap weer terug gaan brengen bij ING: ‘squads’ en ‘tribes’! Afgekeken van de succesvolle internet-ondernemingen in de VS.

Risico
Moedig en vooroplopend. Maar natuurlijk ook heel erg noodzakelijk. Zo kon het niet langer voortsukkelen. En de vraag is wanneer de grote verzekeringsreuzen, de logge en trage ministeries van verzekeringen, ING daarin zullen gaan volgen. Bij een ondernemersdebat tijdens SAIL Amsterdam kwamen topmannen uit de traditionele, oude ondernemingen en CEO’s van jonge, snelle start-ups met elkaar tot een verrassende conclusie: “Het gaat in beide organisatievormen om medewerkers die nog risico durven nemen.” Start-ups stimuleren juist risicovol gedrag terwijl veel corporates elke vorm van risico vooraf lijken te willen elimineren. Medewerkers die geen fouten maken, nemen volgens de start-ups te weinig risico. Je moet volgens hen tegenwoordig veel fouten maken om in deze razendsnelle economie succesvol te kunnen zijn! Je moet experimenteren, doen, maken, uitvoeren. Je moet tegenwoordig alleen al om bij te blijven steeds meer snelheid van handelen en een vliegende vaart in voortgang creëren.

Foutloos
Gedrevenheid en passie gedijen niet in een risicomijdend klimaat. En toch is dát wat verzekeraars vragen van hun medewerkers: foutloos handelen. En begrijpelijk! Want experimenteren met de pensioenen van klanten is toch echt heel onwenselijk. En fouten maken met de uitbetaling van schades is ook volstrekt onacceptabel. Moeten we de verzekeringsreuzen dan wel willen moderniseren volgens de nieuwe modellen van de start-ups en internetgoeroes? Stel dat al die trouwe verzekeringsmedewerkers morgen massaal aan het experimenteren sloegen? Risicovol gedrag gingen omarmen en zich van god noch gebod iets aantrokken? Het zou toch een mooi zooitje worden.

Splitsen
Verzekeringsmaatschappijen zijn voor een groot deel gewoon heel saaie en degelijke beheersmaatschappijen. Die de administratie van de verzekerden goed moeten regelen en de betalingen correct moeten uitvoeren. Daarbij past geen geëxperimenteer. Maar in diezelfde omgeving heerst niet het juiste klimaat voor innovatie, vernieuwing en modern ondernemerschap. Splits dus de huidige verzekeringsreuzen. In een gedegen en risicomijdend beheersgedeelte en in een experimenterend en ondernemend deel. Als vergroeide Siamese tweeling is er in deze snelle tijd van start-ups geen commerciële toekomst mogelijk. Een ingrijpende operatie is dus nodig om de twee levensvatbare delen van elkaar te scheiden. En daar lijkt enige haast bij geboden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.