blog

‘Maak van enthousiaste medewerkers social ambassadeurs’

Branche

Marketeers kunnen nog zo hard hun best doen om volgers voor hun bedrijf te krijgen op diverse social media. De medewerkers ervan – die ook volgers verzamelen, maar dan zonder banners en advertenties – maken veel meer indruk. Hoewel zij slechts zo’n 2% van de content van de werkgever delen, is hun impact vele malen groter, zelfs een 10-voud ervan.

‘Maak van enthousiaste medewerkers social ambassadeurs’

De medewerker heeft dus zeer veel invloed. Hij krijgt sneller views, likes, shares en comments als hij wat post. Daarmee zijn enthousiaste medewerkers ook op social media de beste PR voor een bedrijf.

3 tips om van je medewerkers social ambassadeurs te maken
Het is aan te bevelen om medewerkers te stimuleren actief te zijn op social media, want dit kan positief uitwerken op het imago van je bedrijf. Hoe je van medewerkers social ambassadeurs maakt, doe je zo:

1. Verbied het niet
Laatst was ik bij een bedrijf waar medewerkers niet onder werktijd mochten appen of Facebooken. Jammer, want zij kunnen als geen ander de kernwaarden van een bedrijf overdragen. Daarvoor is ‘cultuur’ belangrijk, het sleutelwoord zelfs. Dat klinkt als een open deur, maar een optimale bedrijfscultuur zorgt ervoor dat medewerkers de kernwaarden kennen en zich eigen maken. Zodra ze die gaan uitstralen op social media, is een positieve ‘mond-tot-mondreclame’ het gevolg. Help daarom je medewerkers met het delen van informatie en zit ze niet dwars door het te verbieden.

2. Start met een inspiratiesessie
Trotse medewerkers in een bedrijf met een klantgerichte cultuur delen graag. Praat er met elkaar over wat wel en niet kan op social media. Maak er geen uitgebreide studie van maar vertrouw op je onderbuikgevoel. 1 A4-tje met do’s & don’ts  is voldoende. Als werkgever kun je medewerkers aanmoedigen om spontaan informatie te gaan delen. Met een professionele partij als inspirator kun je tijdens een sessie het enthousiasme prikkelen om alle geneugten van social media-gebruik naar boven te halen. Medewerkers zullen na afloop ongetwijfeld én enthousiast zijn én – belangrijk – hun profielen bijwerken. Dat is van grote waarde, zeker voor bijvoorbeeld LinkedIn.

3. Maak het resultaat zichtbaar
Laat zien wat het effect van social media is. Hang op een plek waar iedereen het ziet (bijvoorbeeld bij de entree, zodat ook klanten het zien), een beeldscherm op met de belangrijkste kanalen, zoals Twitter- en Facebookfeeds. Volg nauwgezet wat er gebeurt en laat zien dat er gereageerd wordt op vragen. Laat ook in de overleggen met elkaar de voorbeelden terugkomen: wat ging er goed? Waar kunnen we verbeteren? Omdat ook klanten niet stilzitten op social media, is via deze kanalen heel goed te volgen wat zij vinden. En er is geen mooiere feedback dan die van een klant. Deel die dan ook met elkaar. Het op je site zetten van een algemeen cijfer voor klanttevredenheid heeft veel minder impact dan de beschrijving van een klant van wat hij zo goed vond.

Krachtig PR-middel
Medewerkers hebben dus een niet te onderschatten invloed op je bedrijf. Alle reden om social media-beleid op te stellen en gebruik en risico’s in te bedden in het bedrijfsbeleid en de bedrijfsstrategie. Het loont zeker de moeite, want zo maak je van social media een krachtig PR-hulpmiddel met je medewerkers als PR-ambassadeurs in de hoofdrol.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.