blog

Innovatie is geen toverwoord

Branche

Het klinkt natuurlijk heel sexy en aantrekkelijk om te roepen dat je innovatief bent, maar ben je dat dan ook? Bij veel bedrijven is het in de mode om in reclame uitingen, klantpresentaties of personeelsbijeenkomsten te benadrukken dat innovatie een kernwaarde is. Dat is ook terecht. Want als je niet vernieuwt, is er geen groei en dat betekent soms zelfs einde bestaan van het bedrijf.

Innovatie is geen toverwoord

Onderzoek wijst echter uit dat veel organisaties helemaal niet zo innovatief zijn als dat ze doen voorkomen. Sommige ondernemingen zien innovatie zelfs als een dure hobby en ‘ach we bestaan al honderd jaar, dus we zullen er over honderd jaar ook nog wel zijn.’ En dat is een misvatting. Innovatie is onvermijdelijk.

De wereld verandert razendsnel.
De snelheid van veranderingen neemt in razend tempo toe. Dit komt vooral door disruptieve technologische ontwikkelingen, gewijzigde markt- en klantbehoefte en een steeds meer “connected world”. Hierdoor wordt niet alleen de levenscyclus van producten steeds korter, maar ook die van bedrijven. De gemiddelde levensduur van een onderneming was in 1955 nog 45 jaar, tegenwoordig is dat nog slechts 15 jaar. Bedrijven die niet tijdig anticiperen op bijvoorbeeld de digitale wereld redden het niet. OAD, Free Record Shop, maar ook Kodak en Nokia kunnen daarover meepraten.

Daar staat tegenover het ontstaan en explosieve groei van ondernemingen die wel inspelen op de nieuwe ontwikkelingen. Dan kun je denken aan Google, Apple, Facebook en Instagram. Dit laatste bedrijf met slechts 13 medewerkers is een paar jaar geleden ook alweer overgenomen door Facebook voor $ 1 mld.

Nederland innovatieland?
Volgens de wereldranglijst 2015 van meest concurrerende landen, opgesteld door het World Economic Forum, is Nederland gezakt van plaats 4 naar plaats 8. Zwitserland, Singapore en de USA gaan aan kop. Die voorsprong is onder meer te danken aan blijvende investeringen in innovatie en onderwijs.

De innovatie monitor 2014 van de Erasmus University onder leiding van Prof. dr. Henk Volberda komt tot de volgende conclusies:

  • Aanzienlijke daling van aantal product- en diensteninnovaties;
  • Minder investering in sociale innovatie;
  • Sociaal innovatieve bedrijven presteren beter;
  • Dus er is nog wel wat innovatiewerk aan de winkel.

Waar staat innovatie in de verzekeringswereld?
Nou, ik denk in de kinderschoenen. Prof. dr. Arnoud Boot gerespecteerd hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam formuleerde het in een recent rondetafelgesprek over de toekomst van de verzekeringssector iets pittiger. Hij vergeleek daar de innovatiestrategieën van verzekeraars met fitnesslessen voor terdoodveroordeelden. Waarvan akte.

Het is natuurlijk een prima initiatief dat het Verbond van Verzekeraars recent vol trots haar Insurancelab heeft laten openen door Minister Kamp. Ook in het deze maand verschenen visie rapport “No risk, no glory”, worden zinnige dingen gezegd over de noodzaak van vernieuwing. En ja, we hebben Independer, Inshared, All Secur en Kroodle. Maar waar blijven de echt nieuwe bedrijfsmodellen, sociale innovatie, co-creatie en nieuwe verzekeringsoplossingen?

Levensverzekering ex-kankerpatiënten
Neem nu het maatschappelijke probleem van vaak jonge ex-kankerpatiënten, die geen levensverzekering kunnen afsluiten. Hierdoor is het voor hen lastig om een huis te kopen of een bedrijf te starten. Het Verbond kondigde eind mei aan in het tv-programma Kassa, dat gewerkt gaat worden aan nieuwe risicomodellen voor de groep van ex-borstkankerpatiënten. Dat is uiteraard goed nieuws. Wel vraag ik me dan direct af waarom alleen voor deze groep en waarom nu pas? Terwijl verzekeren van nature toch een maatschappelijke functie vervult. En de groep ex-kankerpatiënten in Nederland bestaat (gelukkig) al uit meer dan 500.000 mensen.

In de Verenigde Staten kent men al jaren een richtlijn voor het verzekeren van ex-kankerpatiënten. Dit is mede gebaseerd op cijfers van het National Cancer Institute en een wachttijd van bijvoorbeeld 0 jaar bij gelokaliseerde huidkanker en 2 jaar bij borstkanker. En soms kan zelfs een levensverzekering worden afgesloten zonder premietoeslag.

Kortom, een innovatievariant op een wijs Rotterdams gezegde: “Geen mooie innovatiewoorden, maar klantgerichte oplossingsdaden.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.