blog

Zijn uw adviesgesprekken al ‘Women Smart’?

Branche

Als u de machtigste consument (inderdaad: de vrouw) wilt aanspreken, zult u daar in alle communicatie-uitingen rekening mee moeten houden. Belangrijk: stop met angst zaaien en maak het haar comfortabel.

Zijn uw adviesgesprekken al ‘Women Smart’?

Uit een onderzoek van de Boston Consultancy Group blijkt dat 78% van de vrouwen zich niet aangesproken voelt door de manier waarop over financiële onderwerpen wordt gecommuniceerd. Combineer dat cijfer met het feit dat vrouwen meer dan 80% van alle aankopen bepalen (het is een misvatting dat de man de belisser is, ook op financieel gebied) en zie waarom de omzetcijfers tegenvallen. U zult zich misschien afvragen: ‘Waarom moet ik me speciaal op vrouwen richten en kan ik niet alle mensen aanspreken? Ik richt me toch ook niet speciaal op mannen?’ Dit blog zal een tipje van de sluier voor u oplichten.

Geld uitgeven
Vaak wordt gedacht dat vrouwen financiële onderwerpen niet interessant vinden. Dat vrouwen niet goed zijn met cijfers en dat vrouwen vooral goed zijn in geld uitgeven. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: dat is niet waar. Onderzoek van het Nibud toont overigens aan dat mannen en vrouwen hetzelfde uitgeven, alleen op een andere manier, maar dat terzijde. Het belangrijkste is dat geld voor iedereen een belangrijk middel is om te overleven, ongeacht of je nu een man of vrouw bent. Dat betekent dat geld de aandacht heeft van mannen én vrouwen, de wijze waarop is echter heel verschillend. In dit artikel willen wij drie inzichten uit de zogeheten feminine marketing met u delen.

Geld als middel, niet als doel
Een groot verschil tussen masculien en feminien, is dat geld vanuit de masculiene wijze als doel wordt gezien en dat de feminiene kant geld vooral als middel ziet. Zo heeft u vast vaker een man dan een vrouw horen zeggen: ‘ik wil voor mijn veertigste miljonair zijn’. Terwijl u vrouwen vaker hoort roepen: ‘ik hoef niet rijk te worden, maar ik wil wel leuk kunnen leven, mijn kinderen laten studeren en geen financiële zorgen hebben.’ Het gaat allebei over geld, maar de beleving is heel anders. Als u de machtigste consument (inderdaad: de vrouw) wilt aanspreken zult u hier dus rekening mee moeten houden in alle communicatie-uitingen.

Ontwijk woorden als rendement, winst, beleggingsresultaat, verzekerd bedrag. Daar gaat haar hart namelijk niet sneller van kloppen. Praat daarentegen begrijpelijk Nederlands met haar! Vertel gewoon wat het daadwerkelijk betekent in haar leven.

Stop met angst zaaien
Ooit werd er in de financiële wereld gedacht dat inspelen op de angst van de klant een effectieve verkooptruc was. Het inlevingsvermogen van de klant gebruiken bij situaties als ziekte en overlijden was normaal. Uit onderzoek blijkt echter, dat wanneer u uw vrouwelijke klant de stuipen op het lijf jaagt, de kans minimaal is dat ze nog actie zal ondernemen. Dat wil niet zeggen dat deze minder leuke onderwerpen genegeerd moeten worden, maar om ze als verkoopmiddel in te zetten is niet wenselijk en zeker niet effectief.

Maak het haar comfortabel
Het geldt voor veel mannen én vrouwen: zweethandjes bij het aangaan van een adviesgesprek met een financieel adviseur. ‘Zou ik hem wel begrijpen?’, is de vraag die door het hoofd speelt. Met deze kennis in handen, kunt u voortaan zorgen dat de ander zich welkom voelt en het gevoel heeft participant in het gesprek te zijn. Dat gaat veel verder dan een warme hand en een sjiek kantoor.

Wij dagen u uit om met deze wetenschap eens naar uw eigen website of folder te gaan. Of denk eens aan de laatste adviesgesprekken die u heeft gevoerd. Waren deze ‘Women Smart’?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.