blog

Het echte verhaal over big data

Branche

Marketing-, strategie- en allerlei andere zogenoemde bureaus hebben vaak maar een vaag idee van wat big data daadwerkelijk inhoudt. Daarom krijgt u van mij het échte verhaal, van een technisch onderbouwd persoon die zich dagelijks bezighoudt met het ontwerpen van systemen die big data omarmen.

Het echte verhaal over big data

Mooier dan dat het is
De term klinkt mooier dan dat het is en geeft vaak valse hoop aan veel kantoren. Vaak wordt big data besproken in mooie Powerpoints, gevuld met de nieuwste marketingkreten. Big data is niets anders dan een verzamelterm voor het extraheren en automatisch analyseren van grote hoeveelheden data voor nuttig gebruik. In de assurantiebranche brengt dit concept een aantal problemen met zich mee.

Probleem 1: Datagijzeling
Alle assurantiekantoren hebben te maken met de backoffice. Vaak roestige systemen die in de jaren ‘80 zijn ontwikkeld en tot op heden met moeite worden onderhouden, vanwege de antieke technieken en principes. De kosten van deze systemen zijn ontzettend hoog en als kantoor verwacht u dat de data die u in deze systemen stopt van u is. Maar schijn bedriegt! U bent op papier inderdaad eigenaar van deze data, maar het is niet eenvoudig deze gegevens uit het systeem te halen. U wordt geconfronteerd met gepeperde rekeningen van dure extensies die u moet kopen om uw data eruit te kunnen halen. Doordat deze extensies vaak incompleet zijn en zeer traag werken, wordt uw data als het ware gegijzeld in uw backoffice.

Probleem 2: Stel, we hebben de data; wat kunnen we ermee?
Veel zelfbenoemde ‘big data-goeroes’ strooien met marketingtermen die proberen u te laten geloven dat de data die u in bezit heeft daadwerkelijk goud waard is. Vaak kaarten ze dit aan zonder concrete toepassingen te noemen. Assurantiekantoren zitten op een berg aan polisdata, maar de vraag blijft: wat kunt u hier nou mee? Uiteraard kunt u de gezinssituatie van de klant daaruit afleiden en komt u veel te weten over belangrijke bezittingen, zoals bijvoorbeeld huizen of auto’s. Allemaal fijn om te weten, maar wanneer u minder dan vijftig klanten heeft bent u hier meestal al van op de hoogte. En indien uw klantenbestand groter is kost het te veel tijd om handmatig iets met die wetenswaardigheden te doen.

Wat kunnen we er dan wel mee?
Assurantiekantoren weten zo veel van hun klanten, dat bedrijven als Google er een moord voor zouden doen. Maar Google is bij uitstek een bedrijf dat deze data zou gebruiken om er hun advertenties en zoekresultaten mee te optimaliseren. Assurantiebedrijven hebben een heel ander doel, namelijk hun klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn door goede verzekeringen af te sluiten en betrouwbaar advieswerk te leveren. Het is geen geheim dat dit verdienmodel steeds meer onder druk komt te staan. Dus; hoe kan big data helpen om assurantiekantoren een nieuw bestaansrecht te bieden?

Stel dat u als kantoor uw klant continu toegevoegde waarde kunt bieden door, met behulp van uw data, advies te genereren. Door automatisch en volledig gepersonaliseerd advies te genereren die zijn inhoud baseert op het leven en allerlei gebeurtenissen die spelen in het leven van uw klant. Waarom uw klant, in paniek door alle onduidelijkheden rondom Prinsjesdag, naar het nieuws laten kijken terwijl u de data in huis heeft om zijn prangende vragen te beantwoorden?

Met ‘gepersonaliseerd’ bedoel ik overigens niet dat u alleen de naam van de klant in de aanhef zet. Nee; alle bezittingen, feiten en actualiteiten die spelen in het leven van uw klant worden meegenomen in het advies. Met behulp van big data kunt u uw klant proactief benaderen. Dit klinkt misschien als toekomstmuziek, maar is dichterbij dan u denkt.

Hoe kan dit?
De truc zit hem in het slim automatiseren. Ik werk veel met en doe onderzoek naar machine learning, een gebied waarin men computers met behulp van algoritmes traint om conclusies te trekken uit grote hoeveelheden data. Hiermee hebben we inmiddels al bereikt dat we klanten geautomatiseerd kunnen adviseren rondom levensgebeurtenissen zoals een zwangerschap, echtscheiding of zoiets concreets als het oversluiten van een hypotheek.

Denk daarbij niet alleen aan financiële raad, maar ook aan juridisch, psychologisch en pedagogisch advies. Door klantdata geautomatiseerd te verweven met veranderingen in wetten, actualiteiten of gezinssituaties, kan de adviseur direct inspelen op zaken die hun klanten op dat moment (zouden moeten) bezighouden. De techniek ontwikkelt zich snel; voor adviseurs is het daarom belangrijk om niet achter te blijven maar deze nieuwe technologieën te omarmen, om zo hun klanten in de toekomst het beste te blijven adviseren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.