blog

Bent u klaar voor de slimme BH?

Branche

Draagt u al een Jawbone of FitBit om uw pols? Heeft u al een smartwatch, of bent u van plan om er een aan te schaffen? Gebruikt u een GPS-hartslaghorloge of de Runkeeper-app tijdens het sporten? Grote kans dat u een van deze vragen met ‘ja’ kan beantwoorden.

Bent u klaar voor de slimme BH?

Draagbare gadgets (ook wel wearables genoemd) zijn in opmars. Verwacht wordt dat in de toekomst de wearables een steeds prominentere plaats in ons leven gaan innemen. Analisten hebben in ieder geval hooggespannen verwachtingen: 39 miljoen slimme horloges in 2018 en 19 miljard dollar wereldwijde omzet. Eén ding staat buiten kijf: deze trend heeft een enorme impact op de verzekeringsbranche.

Denkt u zich maar eens in wat het betekent als verzekeraars inzicht krijgen in de gezondheid van hun klanten en op basis daarvan bijvoorbeeld een persoonlijk zorgverzekeringspakket aanbieden. Maar ook op het gebied van veiligheid, e-health en preventie zijn de mogelijkheden eindeloos. Ondanks het feit dat deze trend nu nog in de kinderschoenen staat, doen verzekeraars er goed aan om nu al over te gaan tot actie.

Een blik op de toekomst
Er zijn nu al legio draagbare gadgets beschikbaar op de markt. Denk aan de smartwatch, activity trackers, de ‘slimme’ bril en het sportshirt uitgerust met sensoren. Er zijn al verzekeraars die experimenteren met het aanpassen van premies op basis van het aantal kilometers dat iemand hardloopt. Maar ook de gezondheidszorg profiteert nu al duidelijk van de voordelen. Door patiënten bijvoorbeeld uit te rusten met sensoren, kan hun toestand beter worden gemonitord.

Het zou dus best goed kunnen dat artsen en verzekeraars dergelijke gadgets gaan voorschrijven in de toekomst. Er zijn al prachtige voorbeelden beschikbaar van wearables die bijdragen aan een verbetering van de zorg. Denk maar eens aan de Apple Watch, dit slimme horloge wordt nu al ingezet in de medische sector. Dragers van het horloge kunnen bijvoorbeeld medische gegevens automatisch doorsturen en er zijn al talloze apps ontwikkeld op het gebied van borstkanker, astma en diabetes.

Gebruikers kunnen door een slim horloge te dragen ook direct bijdragen aan medisch onderzoek. Door het genereren van data kunnen wearables bijdragen aan preventie op maat, inzicht bieden in terugval, zelfmanagement vergroten bij chronische ziekten en gezondheidsgegevens monitoren. Een ander goed voorbeeld komt van Microsoft met de SmartBra. Een slimme bh die vrouwen behoedt tegen emotionele eetaanvallen. En er is nog zoveel meer mogelijk, ook op het gebied van verzekeren. Klanten die gebruik maken van draagbare gadgets genereren namelijk veel locatiegebaseerde data. Zo kunnen verzekeraars bijvoorbeeld direct een passende reisverzekering aanbieden op het moment dat klanten de grens over gaan.

Een nieuwe klantrelatie
Het moge duidelijk zijn dat het voor verzekeraars belangrijk is om de wearable-revolutie goed op het netvlies te hebben. Het biedt enorm veel kansen om niet alleen nieuwe soorten verzekeringsdiensten en –producten te ontwikkelen, maar ook om middels draagbare technologie op een andere manier met klanten een relatie aan te gaan. Door bijvoorbeeld een armbandje te gebruiken dat is verbonden met klantgegevens, kunnen organisaties hun klanten een ervaring op maat bieden, die perfect aansluit op hun wensen en behoeften.

Tijd voor actie
Verzekeraars die klaar willen zijn voor de doorbraak van de wearables doen er goed aan om klein te beginnen. Het verzamelen, combineren en analyseren van klantdata is een cruciaal onderdeel; wat denkt en wil de consument en wat verwacht hij of zij van een verzekering? Belangrijke vragen hierbij zijn: welke data ga ik verzamelen, hoe ga ik dit vastleggen, maar vooral, hoe koppel ik de extern verkregen data met mijn eigen data in het CRM-systeem? Vooral dit laatste punt – het verrijken van data – is in mijn ogen een belangrijke voorwaarde. Immers verwacht de klant van de toekomst een steeds persoonlijkere en op maat gemaakte dienstverlening. En dit kan alleen gerealiseerd worden door de reeds beschikbare klantinformatie te combineren met data die gegenereerd wordt door wearables.

Door dit allemaal te vatten in één systeem, waar diverse informatiestromen samenkomen, kunnen verzekeraars met de grootste precisie aan de hand van data een contextuele en persoonlijke relatie aangaan met hun klanten en het product- en dienstenaanbod innoveren. Welke voorbeelden zijn er nog meer in Nederland van verzekeraars die al experimenteren met wearables?

In het whitepaper “Verzekeraars op weg naar de digitale wereld” worden nog zes andere trends beschreven die een grote invloed hebben op de verzekeringsmarkt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.