blog

Veranderpijn

Branche

Er is veel veranderd in de financiële sector en dat heeft er bij het intermediair stevig ingehakt! De beroepsgroep is ernstig uitgedund, verdiensten per klant zijn aanzienlijk lager dan voorheen en vrijheden zijn drastisch ingeperkt. Maar daar heeft lang niet iedereen even veel last van.

Veranderpijn

Marktdynamiek
Er zijn kantoren die nauwelijks iets merken van alle veranderingen. Die kantoren spraken altijd al met hun klant over de prijs/kwaliteitsverhouding van hun dienstverlening en die documenteerden altijd al uitgebreid welke keuzes er werden gemaakt om welke redenen.

In het kielzog van die kantoren bevindt zich een grote groep intermediairs waar wel iets moet veranderen, maar waar de verandering te overzien is. Dat zijn de kantoren die het klantbelang al centraal stelden, maar waar adviestrajecten en klantdossiers nog niet optimaal werden vormgegeven. Die kantoren moeten ‘functioneel veranderen’, maar er is geen sprake van ‘fundamenteel veranderen’. En zoals je vaak ziet bij veranderprocessen is er (helaas) ook een groep die niet goed mee kan komen…

Mijn inschatting is dat er maar weinig kantoren zijn die niks hebben gemerkt van alle verandering, terwijl de meeste kantoren (het belang van) de klant al centraal stelden. Voor de meeste adviseurs geldt derhalve dat ze hun bedrijfsvoering moeten aanpassen, niet hun (bedrijfs)filosofie. En dat kost weliswaar tijd en moeite, maar juist omdat er geen sprake is van fundamentele verandering geloof ik dat zij het gewoon gaan overleven. En waarom geloof ik dat? Omdat de toegevoegde waarde van financieel advies groot is, dus het intermediair heeft bestaansrecht! En ik zie steeds meer mensen op invloedrijke posities die daar ook van overtuigd zijn. Denk bijvoorbeeld aan Merel van Vroonhoven die op de VB-dag sprak over het belang van financieel advies, aan de voorzitter van VNO-NCW die zegt dat de regeldruk is doorgeslagen en zelfs Jeroen Dijsselbloem geeft publiekelijk toe dat hij zonder adviseur nooit zijn eerste huis had kunnen kopen.

Professionaliteit
Dat gezegd hebbende, is er (helaas) ook een groep die het niet gaat redden, met in die groep ook schrijnende gevallen. Ondernemers die hard hebben gewerkt, die het beste voor hun klanten willen, maar die ondanks dat hun bedrijf niet rendabel krijgen in ‘de nieuwe verzekeringswereld’.

Maar hoe pijnlijk dat ook is, dat mag natuurlijk nooit een excuus zijn voor aanmatigend of discriminerend gedrag. En dat zie ik zo nu en dan helaas wel gebeuren. Dat varieert van scheldkanonnades tot vergelijkingen met WO-II. Uitlatingen die de fatsoensnorm (ver!) te buiten gaan. En zolang er vakgenoten zijn die zich op een dergelijke manier uitlaten over personen en instanties in hun omgeving, begrijp ik waar de roep vandaan komt om het intermediair te toetsen op ‘professioneel gedrag’. Dus tot uit de praktijk blijkt dat (alle!) adviseurs in staat zijn professioneel gedrag te vertonen, voorzie ik allerlei toetsjes en examens, bedoeld om het kaf van het koren te scheiden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.