blog

Een businessmodel met volmacht is voorbij

Branche

Begin maart gaf Aegon aan te stoppen met het volmachtkanaal. Hierdoor ontstaat er direct handenvol werk voor partijen die met volmachten werken. Op dit moment lijkt het een oplossing om de lopende afspraken zo snel en makkelijk mogelijk onder te brengen bij een andere partij die nog wel mogelijkheden biedt. Is dat een goede strategie of zal het een lapmiddel blijken?

Een businessmodel met volmacht is voorbij

Je strategie aanpassen omdat een businesspartner zijn plan wijzigt, is niet de droom van veel ondernemers. Deze besluiten komen altijd op het verkeerde moment. Je kunt dan twee dingen doen: snel een kleine aanpassing doen en hopen dat het nog even zo blijft, of juist nu even de schouders eronder zetten en dan alles eens goed onder de loep nemen.

De eerste vraag is: zijn volmachten nog wel van deze tijd? Ook insiders geven aan dat steeds meer verzekeraars hun volmachten gaan intrekken. De regels worden zwaar en de resultaten staan onder druk. Aan de ondernemende adviseur is nu de taak de volgende vraag te beantwoorden: beperk ik mij tot een lapmiddel (oversluiten naar een andere volmacht) of heroverweeg ik mijn totale strategische keuzes, zodat ik in de toekomst minder bevattelijk ben voor besluiten van buitenaf? Voor de ondernemer die ervoor kiest zijn strategie onder handen te nemen, heb ik zes tips:

1. Ontwerp een nieuw businessmodel
Ontwerp een model waarin je alle extra provisie van de volmachten uithaalt. Bekijk wat de consequenties voor jouw organisatie zijn. Wat doet dit bijvoorbeeld met financiën, met personeel, met klanten en met je aanbod?

2. Zet de consequenties op een rij
Bepaal de consequenties van het verwijderen van de extra inkomsten (denk hierbij aan personeel, de activiteiten die je doet, maar ook de financiële consequenties). Orden deze op basis van snelheid van repareren en impact op de organisatie.

3. Bedenk minimaal twee mogelijke oplossingen per consequentie
Natuurlijk kijk je naar mogelijkheden om te bezuinigen, maar vergeet voor elke consequentie ook niet een mogelijkheid te creëren om juist meer omzet te behalen.

4. Geef alle mogelijkheden een cijfer
Orden ook de mogelijkheden weer op basis van moeilijkheid van uitvoering en impact op de organisatie.

5. Start met uitvoeren
Maak duidelijke afspraken per mogelijkheid en test deze! Begin bij de makkelijkste met de grootste impact. Bekijk hoe je deze zo snel mogelijk kunt implementeren. Ga in gesprek met de belanghebbenden. Als het over een snelle levering gaat vanuit verzekeraars, spreek dan snel met drie tot vier partners in hoeverre ze bereid zijn met je mee te denken en beloftes over levering kunnen maken. Leer van de uitkomsten. Implementeer zodra er partners bereid zijn om afspraken te maken over garantie. Stop en ga door met de volgende mogelijkheid als niemand aan jouw voorwaarden wil voldoen.

6. Ga stap voor stap alle mogelijkheden door
Blijf niet hangen in jouw ‘beste’ idee. Het idee is namelijk pas het ‘beste’ als de betrokkenen dat ook vinden. Vaak zien we ondernemers verliefd worden op hun eerste idee en de ogen sluiten voor andere ideeën.

Deze manier van werken zorgt ervoor dat je zo snel mogelijk leert wat goed gaat en wat minder goed. Je kunt dus meerdere zaken testen, zonder dat je daar (financieel) nog meer druk bij ervaart. Wees niet bang om te falen, zorg juist dat je snel de volgende mogelijkheid gaat onderzoeken. Blijft proberen tot je ideeën ook werkelijk zijn getest in plaats van alleen maar bedacht.

Op deze manier ben je voorbereid op de volgende keer dat een volmacht denkt het anders te moeten of willen doen!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.