blog

Vier lessen die Fintech andere industrieën kan leren

Branche

Fintech is een sector die inmiddels alle aspecten van ons dagelijks leven beïnvloed en is op z’n zachtst gezegd booming. De wereldwijde investeringen in Fintech in 2015 bedragen $ 20 mld, een verzesvoudiging ten opzichte van drie jaar geleden.

Vier lessen die Fintech andere industrieën kan leren

Van betalingen tot bankieren en van administratie tot investeren, Fintech is alomtegenwoordig en vernieuwd de bestaande vastgeroeste financiële dienstverlening en producten door gebruik te maken van slimme technologie. Hiermee volgt de financiële sector onder andere de taxi- en hotelsector, waar bedrijven als Uber en Airbnb een nieuwe standaard hebben gedefinieerd. Maar de vernieuwing in de financiële wereld verschilt van die zichtbaar in andere sectoren. Fintech kent zijn eigen, typische, strategie om innovatie te stimuleren en de eens zo ‘stoffige’ financiële wereld blijvend te veranderen. Andere sectoren kunnen vier lessen leren van de razendsnelle opkomst van Fintech.

Als je niet kunt delen kun je ook niet vermenigvuldigen
In plaats van te vechten voor marktaandeel met schreeuwerige (online) advertenties en kortingscodes zien Fintech-bedrijven en traditionele financiële instellingen het voordeel in het opbouwen van langdurige relaties. De zoektocht naar samenwerking is meer dan evident. Zo heeft de ABN AMRO het digital impact fund opgericht om slimme Fintech-bedrijven aan zich te binden, heeft Aegon € 150 mln geïnvesteerd in Auxmoney (een Duits leenplatform) en heeft ING de samenwerking aangekondigd met een crowdfundplatform en hebben ze bovendien een belang genomen in een Amerikaans online kredietplatform. De competenties van banken en Fintech-bedrijven zijn vaak complementair en daarom kan een samenwerking tussen beide partijen juist voor synergie voor beide partijen zorgen.

Excelleer in een niche
Fintech-bedrijven richten hun propositie op een bepaalde doelgroep en excelleren daarin. Waar banken een one-stop-shop solution aan willen bieden, focussen Fintech-bedrijven zich op een niche markt. Een groot aandeel in de verkeerde markt levert immers niks op. Het is belangrijk dat het product of de dienstverlening goed aansluit bij de ontwikkelingen in de economie en duidelijk een probleem oplost voor de doelgroep. Goed luisteren naar de wensen van klanten is dus essentieel.
Veel Fintech-bedrijven hebben zich ondertussen succesvol gevestigd in een niche en gebruiken slimme technologie om beter in te spelen op de behoefte van klanten dan traditionele financiële instellingen dat doen. Zo kun je bijvoorbeeld bij Bunq, een bank gericht op millenials, kosteloos een bankrekening openen in een aantal minuten en kun je bovendien makkelijk rekeningen splitten en foto’s toevoegen bij transacties.

Maak gebruik van een incubator
Door het grote belang van de financiële sector hebben partijen uit verschillende invalshoeken, zoals overheden, belangenverenigingen, banken en grote consultancy bedrijven, incubators opgericht om externe innovatie te stimuleren en hiervan te leren. Incubators bieden startups de mogelijkheid te profiteren van schaalvoordelen, kennis, financiële middelen en bovendien een groot netwerk. Een geweldig ondersteunend ecosysteem voor startups in een vroeg stadium om groei te versnellen.

Startup-bootcamp Fintech is een van de grootste incubators, met elf vestigingen verspreid over de hele wereld hebben ze inmiddels 281 startups geholpen om gemiddeld $ 670.000 aan durfkapitaal aan te trekken.

Voer gezamenlijk een actieve lobby
In tegenstelling tot eerdergenoemde bedrijven als Airbnb en Uber die structureel tegen de schenen van (lokale) overheden aanschoppen, hebben Fintech-bedrijven vanaf het eerste uur het belang van de steun van de overheid voor een duurzame sector erkend, en zodoende vanaf het begin actief de dialoog opgezocht. Samenwerking met regulerende instanties om preventieve regulering op te tuigen geeft Fintech-bedrijven een enorm concurrentievoordeel. Op deze manier wordt voorkomen dat de sector verstrikt raakt in regelgeving zoals dat bij bestaande financiële instellingen het geval is.

Een belangrijke organisatie die een groot deel van deze belangen behartigd in Nederland is Holland Fintech, een netwerkclub van Fintech-startups, consultancybedrijven, advocatenkantoren en traditionele financiële instellingen die zich inzet om de financiële wereld te democratiseren. Volgens oprichter Don Ginsel spelen Fintech-bedrijven een belangrijke rol in deze democratisering omdat deze bedrijven de complexe financiële wereld transparanter, eenvoudiger en toegankelijker kunnen maken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.