blog

Vakkennis wordt steeds minder belangrijk

Branche

Zoals u weet, geloof ik in de kracht van kennis delen. Daarom laat ik u in deze column graag zien wat ik van u en uw collega’s leer, zodat u uzelf er ook mee kunt versterken.

Vakkennis wordt steeds minder belangrijk

Afgelopen week hadden wij als De Goudse weer een ‘thematafel’, waarbij we aan tafel schoven met 12 ondernemers die met ons samenwerken als Erkend MKB-adviseur. Dit zijn allen ondernemers die de filosofie van risicomanagement omarmen. Een uitgangspunt dat wij als De Goudse van groot belang vinden. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat we als branche alleen maar bestaansrecht hebben als we veel meer gaan doen aan risicopreventie in plaats van het louter verzekeren van risico’s.

Toekomst
Een klant binden door meer te zijn dan de bemiddelaar in verzekeringen, of de risicodrager, heeft de toekomst. Maar wat voor waarde creëer je dan voor de klant? Hoe maak je zichtbaar en tastbaar wat preventie voor een bedrijf kan betekenen? Tijdens de thematafel gingen we hier verder op in. En eerlijk is eerlijk, de vertaling die we maakten was in eerste instantie vaak in de vorm van een geldelijke waardering. Zo was er een relatie van een adviseur die een expositie hield met dure luxeartikelen. Hij had een beveiliging rond deze expositie ingesteld die hem maar liefst € 50.000,- kostte. De adviseur kwam daarna met de suggestie om gebruik te maken van een mistgenerator. Een oplossing die de klant tienduizenden euro’s scheelde. Klant tevreden, adviseur blij, en ook de verzekeraar was nog tevreden.

Klankbord
Een mooi voorbeeld. Maar wat laat het ons nou fundamenteel zien? Dat u de businesspartner bent van de ondernemer. Het klankbord. De begeleider. De criticaster. U herkent het vast wel: naast vragen over af te schermen risico’s wordt u gevraagd of u ook even naar een leverancierscontract wilt kijken. Of uw kennis over arbeidscontracten wordt ingeroepen. Zelfs bij een echtscheiding wordt uw mening gevraagd. Dat is de waarde die u voor de ondernemer heeft. U bent zoveel meer dan alleen de risicoafdekker. Maar vakblind als we zijn, zien we dat zelf niet meer. Vinden we alles maar heel normaal en vergeten we hier waarde aan te verbinden. Niet alleen als relatie, maar ook in commercieel opzicht.

Vrienden
Die vertrouwensband is uw succesticket. Dat kan geen verzekeraar, bank of direct writer u nadoen. Vakkennis doet er steeds minder toe. Tja, op een klein deelgebied dan. Een goed netwerk! Daarin zit uw belang. Met specialisten die u aanvullen bij diverse deeladviezen. Op allerlei terreinen. Dus stop met trainingen volgen, ga vrienden maken!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.