blog

This is what it feels like

Branche

Het thema van de AM:DAG op 17 november jl. is natuurlijk niet voor niets gekozen: BE GOOD AND TELL IT.

This is what it feels like

Digitalisering, eigen financiële verantwoordelijkheid en aangescherpte toezichtregels zorgen voor veel reuring in de adviessector. Simple risk verzekeringen zijn begrijpelijker gemaakt. Voor consumenten wederom een drempel minder om direct te sluiten. Daar waar het eerder voornamelijk particuliere verzekeringen betrof, zijn ook verzekeringen voor ZZP’ers en MKB’ers met een paar muisklikken makkelijker verkrijgbaar. Consumenten verwachten een proactieve rol van de adviseur en de verzekeraar. Daarbij vindt de consument het niet erg om een beetje privacy in te leveren in ruil voor meer inlevingsvermogen. Zelfs richting de verzekeraar bij direct klantcontact.
‘Voelbare waarde voor de klant creëren begint met anders te luisteren en niet direct de vraag beantwoorden’

Door deze ontwikkelingen zal een adviseur meer dan ooit meer zichtbare waarde moeten kunnen leveren. Feitelijk gaat het om het creëren van voelbare waarde voor de klant. Je zult continu verwachtingen moeten overtreffen. Dit begint met anders te luisteren en niet direct de vraag van de klant te beantwoorden. Door niet meteen antwoord te geven op de vraag, maar een stilte te laten vallen, ontvang je vaak de beweegreden of de achterliggende vraag. Dit is de diepgang in een gesprek, en die is voelbaar. Klanten willen begrepen worden. Alleen dan zijn zij op de langere termijn bereid om te betalen voor je advies. Jos Burgers verwoordde dit heel mooi in zijn verhaal op deze AM:DAG: “Be more than good and let ambassadors tell it.” Ga de uitdaging aan met je medewerkers en vraag ze aan het einde van een werkdag van welke klant zij vandaag een ambassadeur hebben gemaakt. Vraag wat zij speciaal voor die klant hebben gedaan en waarom deze verrast was. Doorbreek gewoontes. Klanten willen begrepen worden, je krijgt er vertrouwen voor terug.
‘Als er gesproken wordt over een standaardgesprek met een gemiddelde klant, dan is dat funest voor de continuïteit van je bedrijf!’

Het is niet voor niets dat wij vakmanschap al een aantal maanden als thema voeren in onze campagne richting onze adviseurs. Financieel advies vraagt niet alleen om onderscheidend vermogen op kennis. Het draait vooral om inlevingsvermogen, communicatietalent en het creëren van een vertrouwde ambiance. In onze beursstand op de AM:DAG brachten wij ‘De Vakspiegel’ onder de aandacht. Een online instrument waarmee de financieel adviseur zijn vakmanschap tegen het licht kan houden. Ga met jouw adviseurs de uitdaging aan en creëer gezamenlijk van klanten, waardevolle ambassadeurs voor jouw adviesorganisatie. Doorbreek de gewoonte en overtref verwachtingen. Als er gesproken wordt over een standaardgesprek met een gemiddelde klant, dan is dat funest voor de continuïteit van je bedrijf! Uiteindelijk gaat het er bij advies om wat de klant er werkelijk van voelt.

This is what it feels like.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.