blog

Zit je als opleider verlegen om werk? Begin een keurmerk!

Branche

Als je als vooruitstrevend opleider wordt benaderd om ‘een leven na Wft’ vorm te geven, dan zeg je uiteraard dat de koffie altijd klaarstaat. Goed dat er weer initiatieven loskomen die leiden tot een verbetering van de kwaliteit van adviseurs en hun advies. Als je vervolgens hoort dat het eigenlijk slechts een mooie manier is om ook na de overgangsperiode verzekerd te zijn van omzet, heb je spijt dat je überhaupt koffie hebt aangeboden. Plaatsvervangende schaamte.

Zit je als opleider verlegen om werk? Begin een keurmerk!

Waarom zou je je eigen omzetwens boven het belang van de sector waarin je werkzaam bent, stellen? Er zijn immers genoeg mogelijkheden om toegevoegde waarde te leveren waarvoor men graag bereid is te betalen. Commerciële trucjes zijn helemaal niet nodig. Gewoon: toegevoegde waarde leveren door een behoefte in te vullen. Een zichtbare behoefte óf een latente behoefte. Maar toch geen gecreëerde behoefte?

Woekerkeurmerk
Waar hebben we het eerder gezien? Een behoefte die werd gecreëerd. Een product dat werd verzonnen om die behoefte in te vullen. En uiteindelijk zit iedereen op de blaren omdat het toch allemaal iets anders uitpakte. De woekerpolisaffaire; we hebben nu nog last van deze enorme imagoschending.

Bijzonder dat er dan nu initiatieven zijn om te komen tot, zo noem ik het dan maar: een woekerkeurmerk. Een keurmerk om het keurmerk, alleen om het commerciële doel van de organisatie ‘achter’ het keurmerk te dienen. Dat is nou net waar we niet op zitten te wachten met z’n allen.

Verplichte PE-tjes
Afbouw in PE-sessies vindt al jaren plaats. Een voorbeeld: PE FFP bestond uit 18 contacturen, toen kwam er een overgangsprogramma van twee dagen, en dit jaar bestaat de PE FFP nog uit één (actualiteiten)dag. Vanaf 2016 bestaat de PE uit het maken (en eventueel verdedigen) van een casus en is de klassikale PE-sessie niet langer verplichte kost. Net als de verplichte klassikale PE Wft; deze sessies met achterhaalde actualiteiten zijn (gelukkig) ook ter ziele. Dat is voor iedere professional goed nieuws maar voor sommige opleiders die leven van PE-sessies is dat een probleem.

Gemakkelijk geld verdienen is er niet meer bij. Wanneer zo’n PE-verplichting wegvalt, moet je je als opleidingsinstituut opnieuw uitvinden. Er zijn dus blijkbaar opleiders die dan proberen een nieuwe verplichting in het leven te roepen om toch lucratieve PE-inschrijvingen binnen te blijven hengelen. Niet mijn stijl en zeker niet in lijn met de visie die ik heb op leren en de toekomst van de sector.

Maar (sommige) concullega’s denken daar toch blijkbaar anders over. Ze creëren nieuwe verplichtingen of vragen herhaaldelijk bij bestaande keurmerken om de PE-verplichting te vergroten. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, zullen we maar zeggen. Ik denk dan: kom in plaats daarvan met nieuwe gave opleidingen en diensten! Die écht iets bijdragen. Ga iets zinnigs doen. Want dat kan natuurlijk ook.

Feest voor opleiders
Mensen die mij niet goed kennen, zullen zich afvragen: ben je als opleider dan juist niet blij met wat omzetcreatie? Het antwoord is kort en krachtig: nee!
En ik zal ook uitleggen waarom. Als je jezelf tot doel hebt gesteld de financiële dienstverlening in Nederland te verbeteren door te komen tot een beter advies (en daarmee meer financiële rust) voor de consument, dan hoor je jezelf dienstbaar op te stellen en niet je eigen omzetwens te laten prevaleren.

Professionals duurzaam ontwikkelen en écht verbeteren lukt alleen als ze intrinsiek gemotiveerd zijn om te werken aan hun eigen ontwikkeling. Dat is vaak niet het geval bij een PE-verplichting (vanuit wet of keurmerk). Het gaat dan vaak om een wit voetje halen bij de AFM, een verplicht nummertje vanuit de werkgever of om de bovenwettelijke registratie an sich. Dat geeft helaas tóch een andere dynamiek.

Raar maar waar
Werkgevers stellen een registratie bij een keurmerk soms verplicht omdat het hen helpt in de communicatie naar de klant. Het is prettiger als een externe organisatie zegt dat je goede adviseurs in huis hebt, dan dat je dat zelf zegt. Wordt de consument bereikt? Nee, nauwelijks. Is dat erg? Ja héél erg, want daarin zit immers de échte toegevoegde waarde van een keurmerk.

Bijzonder dat in onze branche een keurmerk de consument dus kennelijk niet altijd hoeft te bereiken (of zelfs maar de potentie hoeft te hebben om dat te kunnen). Als er maar genoeg werkgevers ‘instappen’ dan is je kostje als keurmerk gekocht. En ook als opleider die de verplichte PE-tjes mag verzorgen. Heb je dan iets bereikt? Ja, betalende leden die de toko financieren. Maar heb je dan ook iets bereikt voor de consument of de sector? Nee, helemaal niets.

Gelukkig prikken we daar allemaal steeds beter doorheen. Ik ben dan ook benieuwd hoeveel argeloze adviseurs en organisaties een dergelijk nieuw keurmerk zal binnenhengelen…

Dus: wel of geen keurmerk?
Ik blijf roepen dat je als professional je eigen visitekaartje en daarmee je eigen logo/keurmerk bent. Werk (zelf)bewust aan je vakbekwaamheid en vraag je kritisch af of, en zo ja, welk keurmerk je daarbij kan helpen of ten dienste kan zijn. Er zijn gevestigde keurmerken met echt goede ingangseisen en ideeën over hoe de adviesbranche beter kan. Er zijn er zoals gezegd meerdere, er zit er vast eentje bij die het beste aansluit op wat jij wil uitstralen. Of niet, dat kan ook. Maar áls je jezelf wilt onderscheiden van anderen, kies dan voor een serieus en gevestigd keurmerk, niet voor een commerciële fuik!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.