blog

Innovatie heeft nieuw leiderschap nodig

Branche

Onlosmakelijk zijn ze met elkaar verbonden: innovatie en leiderschap. Zonder wendbare organisatie valt er immers weinig te innoveren. Je zult denken: ‘waarom zou ik?’ Daarop is eigenlijk maar één antwoord mogelijk: omdat innovatie een voorwaarde is voor het nieuwe leiderschap. En dat is weer nodig voor een hogere klanttevredenheid en een beter bedrijfsresultaat.

Innovatie heeft nieuw leiderschap nodig

Het maken van krachtige, strategische keuzes is nodig om klaar te zijn voor de toekomst. Wat gisteren nog lekker veilig en vertrouwd was, gaat op de schop. Dat is spannend en er is lef voor nodig om jezelf in de spiegel aan te kijken en te zeggen: ik ga het anders doen. Toch werpt het opdoen van nieuwe inzichten vruchten af. Grote kans dat je morgen innovatief en dynamisch een nieuwe richting inslaat.
Enigszins huiverig zijn ondernemers er wel voor om die stap te nemen. Als ze geen hightech producten maken, zijn velen geneigd om op een afstandje naar ‘innovatie’ te kijken en te denken: ‘dat is niets voor mij’. Terwijl je in de dienstensector net zo innovatief kunt zijn. Denk maar aan het ontwikkelen van nieuwe, onverwachte product- of dienstencombinaties waarmee je je klanten verrast. Of het net even anders doet dan verwacht, waardoor klanten graag bij je komen en bij je blijven.

‘In een bedrijf waarin je geen fouten mag maken, wordt te weinig innovatief gewerkt’

Zo’n toegewijde, innovatieve ‘etalage’ aan de voorkant vraagt aan de achterzijde van je organisatie om wendbaarheid en sterk leiderschap. Vlak ook technologische ontwikkelingen niet uit, want ook die vragen om een dynamische organisatie die kan meebewegen met ontwikkelingen.
In veel organisaties is voor innovatie en dynamiek een cultuurverandering nodig. Eentje waarbij medewerkers de ruimte krijgen zelf mee te denken over het bedrijf, mee mogen praten over de toekomst. De gelegenheid krijgen om de routine van alledag te doorbreken.
Inspirerend leiderschap prikkelt de creativiteit van medewerkers. Er ontstaat een omgeving waarin iedereen mag meedoen en waarin fouten maken mag. In een bedrijf waarin geen fouten worden gemaakt, wordt eenvoudigweg te weinig innovatief gewerkt. Wel belangrijk daarbij is, dat de richting waarin de onderneming op wil duidelijk moet zijn voor een ieder. Een sterke leider weet zijn medewerkers dan ook feilloos te vertellen wat het doel voor de toekomst is. Niet minder, maar zeker ook niet meer, want een in steen gebeitelde route doet afbreuk aan de creativiteit. Een toekomstgerichte onderneming biedt medewerkers slechts richtlijnen.
Elk plan is dynamisch en kan gedurende de route worden aangepast of verbeterd. Zo ontstaat ruimte voor elkaar, voor verandering van cultuur en voor innovatie. Daar plukken het bedrijf én de klanten uiteindelijk de vruchten van.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.