blog

Zorg dat de klantreis niet bij de concurrent eindigt!

Branche

Wist u dat 49% van de Nederlanders uitsluitend online naar financiële producten zoekt? En, sterker, dat maar liefst 46% diensten online aanschaft?* Financieel dienstverlener, is uw bedrijf hier op ingericht?

Zorg dat de klantreis niet bij de concurrent eindigt!

Online zijn er veel verschillende zoekers, met individuele behoeften. De in te zetten online communicatiekanalen moeten hierop inspelen, zodat de ‘klantreis’ eindigt bij uw producten en diensten, in plaats bij die van een concurrent. Maak op basis van diverse pijlers en kenmerken de keuze: wie benaderen we via welke online communicatiekanalen? Kortom, definieer diverse online doelgroepen.

Tip 1: Pak uw website aan
Het is belangrijk om te kijken of de website aan de eisen voldoet. Zoals het genereren van conversies; subdoelen zoals bijvoorbeeld een contactaanvraag, een inschrijving voor de maillijst of een aankoop. Daarnaast dient de website continu te worden geoptimaliseerd voor conversies. Bij een website gaat functionaliteit voor ontwerp. Thema’s als gebruiksvriendelijkheid, de juiste informatie op de juiste plek en het hanteren van ‘call-to-actions’ staan hierbij centraal. Maak afwisselend gebruik van tekst, afbeeldingen en video. Een goed voorbeeld hiervan is de homepage van HoyHoy. Het is direct duidelijk wat je er als bezoeker kan doen: autoverzekeringen en andere type verzekeringen vergelijken: zorg, reis, inboedel enzovoorts. De ‘call-to-action’ is het direct vergelijken van een autoverzekering.

hoyhoy

Tip 2: Verhoog de vindbaarheid in Google
Zorg dat uw website goed vindbaar is in zoekmachines als Google. Dit kan door te adverteren of door de bestaande en toekomstige webpagina’s te optimaliseren op zoekwoorden die online bezoekers gebruiken bij het zoeken naar de diensten en de producten die u aanbiedt.

Tip 3: Plaats diensten en/of producten op online vergelijkingswebsites
Meld uw producten/diensten aan bij de diverse vergelijkingswebsites, zoals HoyHoy, Independer en Verzekeringenvergelijken. Op deze wijze verhoogt u de vindbaarheid van de diensten en producten in Google. Zie ook tip 2.

Tip 4: Hanteer sociale daadkracht
Een veel gebruikte marketingtechniek is sociale daadkracht. Veel boekingswebsites maken hier gebruik van, dus waarom u niet? Kijk de kunst bijvoorbeeld af van Booking.com.

booking

In dit voorbeeld hanteert Booking.com sociale daadkracht door te laten zien hoeveel mensen dit hotel een ‘hartje’ hebben gegeven en het gemiddelde cijfer van de bezoekers ‘Goed 7,5’ is. De prijs is haast irrelevant gemaakt (in het rood zie je € 150,53). Daarnaast speelt Booking.com ook goed in op het creëren van een gevoel van schaarste: 63% is gereserveerd in de gewenste periode. 16 personen bekijken momenteel dit hotel en er zijn (slechts) vijf kamers vrij, de druk wordt lekker opgevoerd.

Kortom: zorg dat u onderdeel en eindstation van de klantreis bent!

 *Bron: Consumer Barometer Google, 2014/Finance & RealEstate.

Sayna de Voogd wil financiële dienstverleners helpen hun ambitie te behalen. “Ik doe dit onder andere als ananasmarketeer en merkadviseur vanuit mijn marketingbureau Sayns. Tevens ben ik gastdocent op de Hogeschool van Utrecht voor de vierdejaars minor E-marketing & Social media.”

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.