blog

Elke intermediair een direct writer

Branche

Het provisieverbod voor financieel adviseurs is nu iets meer dan een jaar van kracht. Geld verdienen moet nu door het vragen van een vergoeding voor advies. Dat valt niet mee. Steeds meer consumenten speuren internet af voor hun verzekeringsbehoefte en sluiten deze dan direct af. Hiermee krijgen ze de beste prijs voor hun verzekering. Denken ze. Maar dat is onzin. Intermediairs van vlees en bloed kunnen hier op inspelen door zich te gedragen als een direct writer maar dan een mét toegevoegde waarde.

Elke intermediair een direct writer

Inkomsten van financiële intermediairs zijn door internet de laatste jaren teruggelopen. Toch ben ik er van overtuigd dat intermediairs van vlees en bloed hun toegevoegde waarde kunnen behouden ten opzichte van hun digitale evenknie. Voorwaarde is wel dat een intermediair moet automatiseren wat je kunt automatiseren. Daarmee bereik je twee dingen: de kosten dalen omdat er geen menselijk handelen meer nodig is voor de administratie en de klant is sneller geholpen. Verzekeraars hebben dit al lang ingezien. Al dan niet via dochtermaatschappijen of ‘vergelijkingssites’ bieden ze de klant via internet snelheid en gemak bij het afsluiten van een verzekering. Consumenten vinden dit fijn want ze zitten zelf achter de knoppen.

Straight Through Processing
Intermediairs kunnen hiervan leren door zich te gedragen als een direct writer. Door automatisering kan het intermediair zelf een ‘vergelijkingssite’ maken. Deze automatiseringsslag heet ‘Straight Through Processing’ (STP). Ze verbindt de eigen backofficesoftware met de eigen website. Daardoor kan de consument via de website van het intermediair zélf op zoek naar zijn verzekeringsbehoefte en kan deze direct afsluiten. Voordeel is dat het intermediair de actuele tarieven en voorwaarden van relevante verzekeraars kan aanbieden voor vergelijking. Een direct writer heeft alleen het assortiment van zichzelf.

 

Maar hoe weet een consument dat het intermediair wél relevante verzekeraars vergelijkt? Doordat het intermediair een vergoeding vraagt voor het gebruik van deze onafhankelijke vergelijking. En die vergoeding is een fractie van het voordeel dat de consument krijgt. Als het intermediair dit voordeel goed duidelijk maakt, dan is een consument zeker bereid te betalen. Eenmaal deze mooie ervaring rijker zal de consument hoogstwaarschijnlijk overwegen om al zijn verzekeringen onder te brengen bij die intermediair. Dat biedt hem twee voordelen: hij weet zeker dat hij de beste verzekering krijgt voor zijn behoefte tegen de beste prijs en voorwaarden. Bovendien heeft hij al zijn verzekeringen ondergebracht bij één partij. Moet de consument aanspraak maken op een bepaalde verzekering, dan hoeft hij niet te zoeken naar de betreffende polis, de verzekeringsmaatschappij te bellen met alle ongemakken van dien. Nee, een belletje naar zijn adviseur, of bij een eenvoudig probleem: een melding via zijn portal, is voldoende. De consument wordt zo ontzorgd en dat is veel waard.

 

Abonnementen
Hoe verdient het intermediair dan zijn geld? Door abonnementen voor dienstverlening aan te bieden. Voor een bepaald bedrag krijgt de consument dan periodiek advies over of zijn huidige verzekeringen nog aansluiten op de behoefte. Of dat het wellicht beter is om over te stappen op een beter alternatief. Doordat het intermediair met ‘Straight Through Processing’ is geautomatiseerd, kost het geen moeite om het palet aan verzekeringen van de consument te vergelijken. Binnen het abonnement zit tevens een periodieke nieuwsbrief én kan de consument altijd bellen als hij zijn adviseur nodig heeft. Voor dienstverlening die daar buiten valt, krijgt de consument een factuur. Consumenten zijn niet geïnteresseerd in verzekeringen. Maar het geeft wel een lekker gevoel als ze weten dat ze altijd goed zitten met hun verzekeringen bij zijn intermediair. En dat gevoel is geld waard.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.