blog

Huisartsenrol gaat tussenpersoon redden

Branche

Op de laatste am:verzekeringsbranchedag draaide het om kiezen. Keihard kiezen, wat betreft de toekomst voor het intermediair. De problemen van tussenpersonen zijn ons bekend. Ze vinden het lastig om met de klant in contact te komen, waardoor het voldoen aan de zorgplicht veel geld kost. En hoe zij hun toegevoegde waarde richting de klant bewijzen is ook een heikel punt.

Huisartsenrol gaat tussenpersoon redden

De oplossing voor deze problemen is rigoureus, maar tegelijkertijd niet te voorkomen. De adviseur zal zijn rol in de keten moeten veranderen. Waarom? Omdat de financieel adviseur die zich puur en alleen op financiële zaken oriënteert allang passé is, als gevolg van o.a. de opkomst van de verschillende vergelijkingssites. Klanten kunnen prima zelf een zorgverzekering afsluiten of overstappen, daar hoeft het intermediair niet meer tussen te zitten. En op deze digitale manier is het voor de klant nog gratis ook! Waardoor structurele inkomsten van het intermediair, in de vorm van adviesvergoedingen en eerder de provisies, wegvallen. Maar stilzitten is helemáál geen optie; daarvan kan het intermediair de schoorsteen niet laten roken.

Daarnaast zal de trend zich niet meer omkeren, sterker nog; deze lijn zal alleen maar verder worden doorgetrokken. Dus een rolverandering is noodzakelijk. Een financieel adviseur moet zichzelf gaan zien als een huisarts. Waarom juist deze rol? Een kleine schets ter verduidelijking.

Huisarts
Voelt iemand zich al een tijdje niet lekker, dan belt diegene meestal niet direct naar een specialist in het ziekenhuis, maar eerst naar de huisarts. Deze is eenvoudig te bereiken, heeft veel kennis over allerlei fysieke en mentale ongemakken én deze huisarts kan de patiënt doorsturen naar een specialist, indien de situatie daar om vraagt. Exact datgene waar de financiële dienstverlener óók voor moet staan: makkelijk te bereiken voor de klant, met beschikking over parate kennis op verscheidene gebieden en een netwerk van experts waar de financieel adviseur naar kan doorverwijzen wanneer de vraag te complex wordt. Op deze manier wordt het intermediair in allerlei opzichten de tussenpersoon: tussen klant en verzekeraar, maar ook bijvoorbeeld tussen klant en advocatenbureau of een fiscalist.

Oplossingen
Wel vraagt deze nieuwe rol in de adviesketen om kennisverbreding, zodat de tussenpersoon kan blijven adviseren en tegelijkertijd de ‘vraag achter de vraag’ leert zien. Bij een kwestie rondom een overlijdensrisicoverzekering moet bij de adviseur een belletje gaan rinkelen: is er iets met de gezondheid? En hoe zit het met de hypotheek? Op deze manier vangt de tussenpersoon drie vliegen in één klap. Hij toont diens toegevoegde waarde aan de klant en komt zo sneller en meer laagdrempelig met hen in contact. En doordat de klant voor allerlei vragen contact kan opnemen met de adviseur, is het intermediair daardoor ook veel beter in staat om de zorgplicht te vervullen. Zo heeft de klant ook daadwerkelijk het gevoel dat zijn financieel adviseur ook iets voor diegene doet. Meer dan de huidige standaard, met verschillende vragenlijsten en slechts een eenmalig jaarlijks bezoek.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.