blog

Tussenpersoon, wake up!

Branche

Wakker worden! Dat heeft u meer gehoord zult u zeggen, maar het zijn allemaal goede voornemens en vervolgens gaat u over tot de orde van de dag! Logisch, want uw bureau ligt vol met werk. Werk voor uw trouwe en loyale klanten die niet eens willen weten wat u allemaal voor ze doet. Het interesseert ze namelijk niet, het is immers in goede handen.

Tussenpersoon, wake up!

Het merendeel van de met name lokale tussenpersonen zal dit beeld herkennen en dat moeten ze koesteren. Verzekeraars en banken missen deze band met hun klanten en zijn maar wat jaloers op uw positie. U maakt er alleen veel te weinig gebruik van en als u niet uitkijkt verliest u deze band ook. Ook u hebt steeds minder persoonlijk contact.

Overleven
U bent bezig met ‘overleven’ als relatief kleine partij in een ondoorzichtige strijd om de gunst van de klant terwijl u deze kunt winnen als u bereid bent eenduidig voor uw klant te kiezen. Een klant waar u steeds minder contact mee heeft. U zult een belangrijke beslissing moeten nemen maar u weet niet welke omdat niemand u iets biedt waar u iets mee kunt.

U hoort en leest voornamelijk teksten van verzekeraars en allerlei zelfbenoemde deskundigen die nog nooit met twee voeten in de klei hebben gestaan! En dit terwijl deze partijen al jaren met uw stoelpoten bezig zijn.

Hoe ziet de ideale toekomst er dan wel uit?
U heeft geen enkele samenwerkingsovereenkomst meer met verzekeraars. U heeft een overeenkomst met uw klant waarin hij u machtigt om allerlei financiële diensten voor hem in te kopen. Dat begint met verzekeringen maar kan verder uitgebreid worden met inkoop van allerlei andere diensten zoals energie, zorg, bewaking, enz.enz.

Scherpe premies
Met al deze contracten kunt u verzekeringen en producten gezamenlijk inkopen met goede voorwaarden en scherpe premies. U kunt zelfs met virtuele klantenpanels bepalen wat uw klanten echt belangrijk vinden van een product. U kunt gaan werken met één uniform systeem wat eenvoudig via internet te bedienen is, zowel door u als door uw klant. U gaat via de nieuwe virtuele weg in gesprek met uw klanten maar u bent ook persoonlijk eenvoudig bereikbaar. Uw kantoor zit immers om de hoek.

Alle systemen waar u nu mee werkt zijn bedacht om te communiceren met verzekeraars en niet met uw klant terwijl deze centraal zou moeten staan. Als je er goed over nadenkt is het systeem compleet vergroeid tot een gedrocht waar de klant bijna een obstakel is geworden.
Uw beloning kan simpel en transparant in deze overeenkomst worden ingebouwd. Deze zal niet veel afwijken van de huidige percentages. Uw klant heeft ook nog nooit geroepen dat dit teveel zou zijn. Hij heeft immers uw deskundigheid en service.

Succes
Ik denk dat dit de enige manier is om echt naast uw klant te zitten en alleen zijn belangen behartigt. Uw huidige ‘partners in business’ moeten alleen nog doen waarvoor ze in het leven zijn geroepen: het risicodragerschap. Of ze blijven proberen klanten via internet te werven. Ik wens ze veel succes met klanten die voor elk tientje minder weer overstappen naar een ander. Per saldo verdwijnt de marge in marketingcampagnes.

Natuurlijk komen we allerlei beren op de weg tegen maar als we niets doen blijven we zwelgen in zelfmedelijden en dat moet ook eens afgelopen zijn. Bepaal zelf uw toekomst en neem beslissingen. Er zijn veel meer kansen dan u denkt!

Het zou DE taak voor Adfiz moeten zijn om een nieuw toekomstbestendig model uit te werken tot een praktisch werkzaam systeem. Volgens mij moeten we alle energie in onze eigen toekomst steken in plaats van oeverloos blijven lobbyen bij partijen die ons liever zien verdwijnen. Met elkaar hebben we een enorme slagkracht die we nu totaal links laten liggen!

PS: ik heb mijn kantoor drie jaar geleden verkocht en tijd gehad om na te denken…

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.