blog

Alibaba-verzekeringen?

Branche

“We moeten harder werken en de Amerikanen technisch bijblijven!” Deze twee eenvoudige lessen had Alibaba-oprichter Jack Ma tien jaar geleden voor zijn toen nog relatief kleine groepje medewerkers. Het gevolg van die vooruitziende blik werd de grootste beursgang ooit.

Alibaba-verzekeringen?

Jack Ma voorzag de ongekende opkomst van e-commerce in een tijd dat vrijwel alle CEO’s van verzekeringsbedrijven, verkoop via internet nog uit volle kracht bleven ontkennen. “Adviesgevoelige producten zouden altijd via een deskundig tussenpersoon verkocht blijven worden.” Inmiddels weten we wel beter. Niet alleen schadeproducten maar ook andere, veel ingewikkeldere verzekeringsproducten worden inmiddels meer en meer via internet gekocht. Ja, de Nederlandse verzekeringsbedrijven hebben inmiddels allemaal gratis apps. Hebben uiteindelijk gekozen voor mobiele verkoop van hun producten en proberen ook via sociale media direct en snel met hun (eind)klanten te communiceren.

Ecosysteem
Maar voor revolutionaire vernieuwing is een ander ecosysteem nodig. Dat de meest succesvolle start-ups bijna allemaal worden gelanceerd vanuit een paar vierkante kilometer in Mountain View (VS), heeft heel duidelijke redenen. Daar is meer visie en meer lef. Daar wordt harder gewerkt, in absolute vrijheid en met ontregelende creativiteit. En daar zijn de benodigde gekke investeerders. Hetzelfde zien we in Eindhoven gebeuren. Op de High Tech Campus slaan wetenschappers, ondernemers en politici uit pure noodzaak de handen onconventioneel ineen en met wereldwijd succes. In de verzekeringswereld ontbreekt die gezamenlijke overtuiging en wilskracht nog. De revolutionaire, nieuwe kansen van sociale media worden in de verzekeringswereld nog te veel bekeken met een het-valt-wel-mee-en-we-hebben-toch-al-een-app-mentaliteit. Wake-up! We staan pas aan de vooravond van de internetrevolutie.

Compleet nieuwe vormen van connectiviteit tussen bedrijven en hun klanten zullen ontstaan. Internetgebruikers gaan in onderlinge verbondenheid en gedeelde verantwoordelijkheid voorspelbaar veel deeltaken van verzekeringsbedrijven overnemen. Negen miljoen Nederlanders zitten inmiddels op Facebook en 3,5 miljoen Nederlanders communiceren via Twitter. Maar de meeste ceo’s van verzekeringsbedrijven schitteren daar nog door hun totale afwezigheid. Koesteren hun Nokia. Hebben geen enkel idee van de impact. Ervaren nooit zelf de mogelijkheden en de gevaren. De bestuursvoorzitters van Achmea, Nationale-Nederlanden en Delta Lloyd doen op het gebied van de sociale media helemaal niet mee. De directievoorzitter van Aegon heeft een bijna slapend Twitter-account met 161 volgers. Alleen Roger van Boxtel (Menzis) geeft persoonlijk het goede voorbeeld (6.844 volgers). Hij is ook de enige ceo die via Facebook actief met zijn klanten communiceert.

Instagram
Onder trendy jongeren explodeert nu Instagram en dat platform kent inmiddels in Nederland 1,4 miljoen voorlopers. Alleen Delta Lloyd is daar vindbaar, met drie volgers! Ter vergelijking: Gucci heeft 2,3 miljoen volgers op Instagram, BMW 1,5 miljoen en Barack Obama 3,6 miljoen. Maar als het ecosysteem in de verzekeringswereld niet werkt, heeft echte vernieuwing geen kans. Dé vraag van de komende tijd zal dus zijn: hoe creëren verzekeraars (tezamen met hun intermediairs!) een wél  werkend en vernieuwend ecosysteem? Dat kan alléén als de topbestuurders de gillende urgentie onderkennen en er intensief en structureel samengewerkt gaat worden met creatieve start-ups en andersdenkenden van buiten de branche. Alleen zo kan voorkomen worden dat we binnenkort alleen nog via Alibaba of Zalando verzekeringen kunnen kopen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.