artikel

Pechhulp- en reisverzekeringen zit Allianz Global Assistance al ruim 60 jaar in het bloed

Branche 877

De naam mag dan een paar keer veranderd zijn; Allianz Global Assistance is nog steeds dé specialist en internationaal marktleider in reisverzekeringen en pechhulpverlening. “Wij bedienen intermediairs graag met onze complete reisportefeuille. Met tussenpersonen die hiervoor openstaan, willen wij langdurige relaties aangaan met veel persoonlijke aandacht, waarbij we nog graag langskomen.”

Pechhulp- en reisverzekeringen zit Allianz Global Assistance al ruim 60 jaar in het bloed
V.l.n.r. Sandra Nordsiek, Business Development Manager Volmachten, Coby Tetteroo, Director Sales & Marketing, en Eric-Jan Van Eldik, Key Accountmanager Intermediair

Het onafhankelijk onderzoeksbureau MoneyView beloonde afgelopen maart de doorlopende reis- en annuleringsverzekering van Allianz Global Assistance met vijf sterren. Director Sales & Marketing, Coby Tetteroo, is er verheugd over, maar nuanceert: “Specialist in reisgerelateerde verzekeringen word je niet alleen met een doorlopende reisverzekering. Klanten hebben steeds meer behoefte aan advies op maat, waar zowel onze alarmcentrales als intermediairs een grote rol in spelen.”

Specifieke reisproducten

“Tussenpersonen en volmachten die overtuigend en met commitment voor ons als reisspecialist kiezen, helpen we ook met het afdekken van moeilijke risico’s, bij zakelijke risico’s of bij doelgroepproducten.” Tetteroo doelt op de Globetrotter Verzekering, de Incoming Student/AuPair verzekering, Groepsreisverzekeringen en Travel Risk Insurance. “Dergelijke risico’s kun je niet kwijt op een gewone reisverzekering.”

Kwaliteitstoets

“In Nederland zijn wij één van de vier grote alarmcentrales, maar we hebben wereldwijd eigen alarmcentrales op alle continenten.” Voor hulpverlening op het hoogste niveau heeft het bedrijf  een wereldwijd kwaliteitssysteem voor ziekenhuizen en klinieken samengesteld. Tetteroo: “De artsen van onze alarmcentrales bezoeken de ziekenhuizen ter plekke en bekijken welke operaties er kunnen plaatsvinden, hoe de hygiëne is en welke kwalificaties de artsen hebben. Zo kunnen de alarmcentrales mensen in nood heel gericht naar de juiste ziekenhuizen verwijzen. Ook in landen waar goede medische zorg minder vanzelfsprekend is.”

“Wij bieden niet alleen vergoedingen, maar bovenal direct hulp, altijd en overal”

Verandering in reisgedrag

Om veranderingen in reisgedrag te signaleren staat het bedrijf in nauw contact met reisbrancheorganisatie ANVR, alsook met touroperators, reisadviseurs en reisbureaus. Tetteroo: “Aan die kant doen we dus echt aan co-creatie, waarmee we goed kunnen inspelen op trends die gaande zijn.”

Nu de economie aantrekt, constateert ze dat er vaker wordt gereisd en dat verre buitenlandse vakanties meer in trek raken. “Daarbij merken we dat de verzekeringsbehoefte zich de laatste tijd steeds meer toespitst op terrorisme en natuurrampen. Voor klanten die dat willen afdekken hebben wij specifieke dekkingen in het leven geroepen.” Klanten verzekeren zich in deze gevallen tegen annulering, maar niet tegen een evacuatie uit een orkaan- of oorlogsgebied, verduidelijkt Tetteroo. “Dat is meer iets voor Buitenlandse Zaken, waar wij eventueel wel kunnen assisteren.”

Globalisering

Zowel op consumenten- als bedrijvenniveau merkt Tetteroo dat de wereld door internationalisering steeds kleiner wordt. “We zien steeds meer bedrijven die internationaal opereren, waardoor er veel zakelijk gereisd wordt. Ook uitwisselingsprogramma’s en buitenlandse stages of backpackvakanties zijn populair. Wij bewegen met die globalisering mee en willen als één organisatie zowel de zakelijke klanten als particuliere consumenten op globaal niveau kunnen bedienen.”

Tetteroo gaat verder. “Daarnaast hebben we in Nederland de Freedom of Services (FoS) in het leven geroepen. Waar verzekeraars normaal gesproken alleen maar een vergunning hebben voor het land waarin ze werkzaam zijn, kunnen wij vanuit Amsterdam internationale klanten bedienen – met één contract en één dienstverlener. Dat wordt steeds belangrijker nu grenzen door internet steeds meer vervagen. Denk bijvoorbeeld aan luchtvaartmaatschappijen.”

Allianz Global Assistance heette tot 2012 Mondial Assistance. Daarvoor stond de verzekeraar bekend onder de naam Elvia verzekeringen. Met vestigingen in 36 landen op vijf continenten en meer dan 17.000 medewerkers die samen 70 talen spreken, worden klanten over ter wereld van hulp voorzien.

Reizen in de breedste zin

Voor Tetteroo is elke vorm van vervoer een reis. “Wij bieden daarom ook 365 dagen per jaar hulp via onze pechhulpverzekering; tijdens woon-werkverkeer, maar ook op recreatief niveau. Dat is anders dan een lidmaatschap, want klanten betalen bij ons alleen voor het risico dat ze lopen. Maar pechhulp omvat bij ons meer, waaronder het uitvoeren van de fabrieksgarantie voor veel automerken gedurende de eerste jaren.” Zelfs fietsen worden verzekerd; niet alleen tegen diefstal en vandalisme, maar – vooral met de opkomst van de elektrische fiets – ook tegen pech onderweg.
“Daarnaast kan op vakantie bijvoorbeeld het eigen risico bij autohuur tegen een schappelijker tarief worden afgekocht dan bij de verhuurder zelf. Wat we nastreven is om klanten zorgeloos te laten genieten van hun vrije tijd die steeds schaarser wordt.”

Toekomstige ontwikkelingen

Ingegeven door technologische ontwikkelingen, experimenteert Allianz Global Assistance op het gebied van digitale dienstverlening met toepassingen waarin verschillende externe data worden gebruikt. Tetteroo neemt de vlucht- en vertrektijden als voorbeeld. “Daarbij wordt in de toekomst een eventuele vluchtvertraging automatisch op de polis geclaimd, zonder dat de klant iets hoeft te doen. Wij blijven als specialist dus in ontwikkeling om onze tussenpersonen te helpen oplossingen te vinden voor zowel grote klanten als MKB-klanten, verenigingen en particulieren.”

Heeft u een bijzondere verzekeringsvraag? Wij denken graag met u mee. 

Op de foto: vlnr Sandra Nordsiek, Business Development Manager Volmachten, Coby Tetteroo, Director Sales & Marketing en Eric-Jan Van Eldik, Key Accountmanager Intermediair

Reageer op dit artikel